Mnot349

In deze aflevering bespreken we de Apple Vision Pro bril, de toekomst van slimme brillen, het kopen van festivalkaartjes en deepfakes. We delen ook informatie over onze podcast en hoe je lid kunt worden van onze community. Doe mee!

Met Nerds om Tafel

Generated Shownotes

Chapters

0:01:15 Introductie en verwarring over namen
0:04:01 Controversiële vormfactor van de Vision Pro
0:07:01 Apple zet niet in op VR, maar op augmented reality
0:10:00 Apple maakt het verschil met goede pass-through en grafische kracht
0:13:22 Dubbele gevoelens over de toekomst van technologie
0:16:44 Toekomst van augmented reality: lenzen en directe retina-projectie
0:19:32 Belofte van technologie om de wereld te verbinden
0:23:10 VR-oplossing voor piloten in een cockpit met één piloot
0:25:39 Spiegeltherapie met VR voor werk en industrie?
0:31:05 Beperkingen van huidige internetsnelheid en verlangen naar meer
0:35:51 Hacken van de modem pincode voor vrije modemkeuze
0:36:25 Slimme thuisbatterijen kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren.
0:41:22 Ongelukkige situatie in verschillende kanalen
0:44:04 Tips voor het kopen van kaartjes voor festivals
0:48:40 De charme van samen afzien op de camping
0:50:15 Ticketbots nemen kaartverkoop over
0:52:44 Impact van deepfakes op content creators
0:56:12 Deepfakes en de duistere kant van innovatie
1:00:01 Bezorgdheid over persoonlijke online veiligheid en privacy
1:00:39 Geen resultaat ondanks inspanningen.
1:00:42 Verzet is zinloos, focus op waarheid en nep
1:05:42 Aflevering van Met Nerds Om Tafel

Long Summary

In deze aflevering praten we met Jurian, Ruurt en Sander over de Apple Vision Pro bril. Ruurt heeft de review units gezien en is enthousiast over de filmpjes op internet. Hij beschouwt de bril als een dev kit en tech demo, maar ziet ook het doel van augmented reality dichterbij komen. Hoewel er concessies zijn gedaan en de vormfactor van de bril zal moeten veranderen, is het al gezien dat mensen de bril dragen in Amerika, ook al is dat niet toegestaan.

We merken op dat Apple zich niet richt op VR en de bril niet als een dagelijkse draagbaarheid behandelt. Ze hebben moeite gedaan om de bril te verbergen en de beste pass-through technologie tot nu toe gemaakt. Dit geeft aan dat Apple eigenlijk wil dat mensen in interactie gaan met virtuele objecten in de echte wereld, oftewel augmented reality. Mensen hebben de bril zelfs al twee uur of langer gedragen en zijn er positief over.

We bespreken ook hoe Apple's bril, Vision Pro, steeds meer aandacht krijgt. We vergelijken het met andere brillen zoals Google Glass en Microsoft HoloLens. We speculeren dat ontwikkelaars meer vertrouwen zullen krijgen in Apple's bril en verwachten dat er mooie toepassingen mogelijk zijn. Er wordt ook gesproken over privacykwesties en de term "glasshole" die bij de Google Glass ontstond.

We praten over de toekomst van slimme brillen en de mogelijke impact op sociale interactie en privacy. Er wordt gediscussieerd over de voordelen en nadelen van deze technologieën en of we willen evolueren naar een samenleving waarin technologie een grotere rol speelt.

We praten ook over het gebruik van slimme brillen in verschillende sectoren, zoals operatiekamers en vliegtuigen. De mogelijkheden van VR lijken eindeloos, maar er is de vraag of we willen dat het alleen voor werk en industrie wordt gebruikt of ook voor recreatieve doeleinden.

We hebben het over het gebruik van VR in verschillende sectoren, zoals de gezondheidszorg en de luchtvaart. Er wordt gesproken over de voordelen en mogelijkheden van VR, evenals de vraag of we willen evolueren naar een samenleving waarin technologie een grotere rol speelt.

We praten over het gebruik van slimme thuisbatterijen en de financiële voordelen ervan. Er wordt gesproken over het inzichtelijk maken van energieverbruik en het inschakelen van grootverbruikers op de voordeligste momenten.

We bespreken de mogelijkheden van snelle internetverbindingen en de vraag of we het nodig hebben en bereid zijn ervoor te betalen. Sommige sprekers zijn tevreden met de huidige snelheid, terwijl anderen sneller internet verwelkomen. Er worden praktische overwegingen genoemd, zoals de capaciteit van apparatuur en de prijs van kabels.

Er wordt gesproken over het hacken van een simkaartpincode en het gebruik van een eigen router. Er wordt ook gepraat over de mogelijkheden van slimme brillen in de operatiekamer en het delen van internetverbindingen in studentenhuizen.

We eindigen met het bespreken van de moeilijkheden bij het kopen van festivalkaartjes en het voordeel van het hebben van meerdere schermen. We waren allebei op verschillende kanalen op zoek naar kaartjes voor Weerwolven en MNOT. We hadden uiteindelijk veel meer kaarten dan nodig. Ik had 20 browservensters openstaan om zoveel mogelijk rij-IDs te krijgen. Uiteindelijk heb ik een deel weggeklikt omdat niemand ze wilde hebben. Er wordt opgemerkt dat ik bij het probleem betrokken ben en ik leg uit dat ik geld voor Lowlands heb voorgeschoten. Het gesprek gaat over Tomorrowland en mijn vrienden die daar naartoe willen. Ik geef toe dat ik niet eens van EDM hou. We praten ook over het idee om een Apple Vision Pro te kopen en deze te ruilen voor kaartjes. Uiteindelijk vertel ik dat Jurrian en ik in het verleden meerdere keren naar het festival zijn geweest vanwege bekenden op de "friends and family" lijst. We hebben tips om kaarten te krijgen voor festivals. Je moet je inschrijven voor de wachtlijst en soms zijn er nog kaarten beschikbaar. We kennen ook mensen die feestjes organiseren en soms mensen uitnodigen. We gaan dit jaar niet naar Tomorrowland. Ik ga naar Jera On Air en heb al een kaartje gekocht. We bespreken ook een kampeerervaring op Lowlands en de mogelijkheid om in een glampingtent te verblijven. Jurian overweegt om slechts één nacht te kamperen. We delen grappige en minder leuke ervaringen op Lowlands. We praten ook over ticketverkoop en het probleem van bots die kaarten reserveren. We hebben het over deepfakes en de impact ervan op content creators. We benadrukken het probleem van het verspreiden van valse informatie en de maatregelen die genomen moeten worden. We hebben het over de ontwikkeling van deepfakes en de potentie voor misbruik. We hebben het over het controleren van de waarheid en de nepheid online. We sluiten af met een discussie over een nieuwe film genaamd "Game On". We noemen enkele acteurs en vermelden dat het leuk kan zijn voor kinderen die van gamen houden. We sluiten af met informatie over onze podcast en hoe luisteraars lid kunnen worden van onze community.

Brief Summary

In deze aflevering praten we over de Apple Vision Pro bril, augmented reality en de toekomst van slimme brillen. We bespreken ook het kopen van festivalkaartjes en deepfakes. Tot slot geven we informatie over onze podcast en hoe je lid kunt worden van onze community.

Tags

Apple Vision Pro bril, augmented reality, slimme brillen, festivalkaartjes, deepfakes, podcast, community, lid worden, informatie
Edit Transcript Remove Highlighting Add Audio File
Export... ?

Transcript

Introductie en verwarring over namen


Randal Peelen:
[1:15] Welkom bij Met Nerds om tafel. We praten vandaag met...

Jurian Ubachs:
[1:18] Jurian.

Randal Peelen:
[1:18] En...

Ruurd Sanders:
[1:19] Ruurt.

Randal Peelen:
[1:20] En... Sander. En mijn naam is Randall Peelen en je hoort het helemaal geen gastnerds.
Dat noemen wij onderling de Nerds Only afleveringen, want wij zijn alle vier nerds.

Jurian Ubachs:
[1:28] Ik had wel van tevoren gelezen dat Ruurt Ruurt ging zeggen, want dan had ik Ruurt gezegd.

Ruurd Sanders:
[1:32] Sorry.

Randal Peelen:
[1:33] Ruurt.

Jurian Ubachs:
[1:33] Ruurt.

Sander Bijleveld:
[1:34] Jereper.

Jurian Ubachs:
[1:34] Jereper.

Randal Peelen:
[1:35] En hij heet ook nog Ruurt Sanders en dan zit er Sander bij de veld naast.

Ruurd Sanders:
[1:39] Ja, om het lekker verwarrend te maken.

Randal Peelen:
[1:41] Dan is de verwarring compleet.

Sander Bijleveld:
[1:42] Mijn achternaam en mijn voornaam.

Randal Peelen:
[1:44] Dit is voor ons een dag dat we meerdere afleveringen op gaan nemen.
Dus als je zit te luisteren, heb je geen idee wanneer dit plaats heeft gevonden.

Ruurd Sanders:
[1:52] Het moet bijna eens werken.

Randal Peelen:
[1:53] Ja, bijna wel.

Jurian Ubachs:
[1:55] Moment lost in time.

Randal Peelen:
[1:57] Er is iets gebeurd waar iedereen het al over heeft gehad.
Maar jij zegt tegen ons, daar heb ik nog wel wat aan toe te voegen. Dan ben ik benieuwd.
Van welke goede huizen jij moet komen. Om nog iets over de Apple Vision Pro te kunnen melden. dat we niet allemaal al 80.000 keer vernomen hebben. Wat vind je ervan?

Ruurd Sanders:
[2:16] Wie zijn we? Dat is dan even de vraag.

Jurian Ubachs:
[2:19] Alles luisteraar.

Randal Peelen:
[2:20] Niet iedereen luistert alles. Nee, niet iedereen kijkt alles.
Er is een boel aan de hand.

Ruurd Sanders:
[2:25] Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat jullie al besproken hebben.

Randal Peelen:
[2:29] Helemaal niks.

Ruurd Sanders:
[2:30] Zover ben ik nog niet. Oké, dat scheelt dan weer. Ja, nou ja.
Apple heeft de Vision Pro op de markt gebracht natuurlijk.
En de eerste review units zijn binnen. En ja, ik moet zeggen dat de vele filmpjes die daarvan nu beschikbaar komen op het internet, dat prikkelt wel wat dingen bij mij.

Randal Peelen:
[2:47] Wat prikkelt dat bij jou?

Ruurd Sanders:
[2:48] Nou ja, sowieso even voor de duidelijkheid. MKBHD heeft natuurlijk een opname gedaan met de Vision Pro op.
Ik wou wel even zeggen dat ik het eerste was natuurlijk tijdens de McNeurs op tafel. We hebben gewoon geschiedenis geschreven. Het was helaas wel een meta-quest.

Randal Peelen:
[3:02] Maar... Ja.

Ruurd Sanders:
[3:03] Dat maakt niet uit. Het is gewoon een podcast met een VR-bril op, Call dit. Heb ik gewoon. Ja. Goed. In ieder geval.
Het hele concept. Achter de Vision Pro natuurlijk.
Even lang vooral kort. Ik vind het een dev kit. Ik vind het een tech demo. Ik vind het iets.
Een doel tot een bepaald. Het is een middel om een bepaald doel te bereiken.
Maar dat doel komt wel langzaam in zicht. Door de Vision Pro. En dat doel is.

Randal Peelen:
[3:29] Inzicht. Mooi.

Ruurd Sanders:
[3:30] Inzicht ja precies. Met het idee dat wij misschien over tien jaar.
Die shit wel in brilmatuur hebben zitten. En vervolgens echt augmented reality kunnen gaan gebruiken.
En als ik nu zie de reacties die nu van de Vision Pro komen.
Dan is het eigenlijk, ja, er zijn heel veel concessies gedaan.
Om tot een bepaald punt te komen. Eigenlijk op het punt dat er een soort van, ook om de ontwikkelaars te prikkelen. Van ga nou maar mooie dingen maken.
En ondertussen gaat Apple daar zo de meter verder op innoveren.

Controversiële vormfactor van de Vision Pro


Randal Peelen:
[4:01] Wat je tot nu toe zegt is compleet niet controversieel. Dat is gewoon wat iedereen zegt.

Ruurd Sanders:
[4:05] Dat is niet controversieel. De eerste versie.

Randal Peelen:
[4:08] Alle eerste versies zijn natuurlijk nog niet waar het eindproduct gaat zijn.
Het enige is, nu staat wel het woord pro in de naam.

Ruurd Sanders:
[4:13] Ja, nou dat ook. Maar wat misschien controversieel is, en dat is niet mijn specifieke mening.
Maar deze vorm, deze vormfactor is eindig. Dat gaat hem niet worden.
Wij gaan niet met z'n allen over straat lopen met een VR-bril.

Jurian Ubachs:
[4:30] Schijnt dat dat in Amerika nu wel gebeurt, toch?

Ruurd Sanders:
[4:33] Nou ja.

Randal Peelen:
[4:33] Het gebeurt.

Jurian Ubachs:
[4:33] Zijn dat allemaal fakes?

Ruurd Sanders:
[4:35] Nee, dat waren dus, er zijn inmiddels al Casey Neistat is ermee door New York gaan lopen, die is ermee de meter opgegaan.
Er is inmiddels al de eerste persoon achter een Cybertruck, achter het stuur gespot. En jij vertelde mij dat.

Randal Peelen:
[4:47] Het gewoon te werken in een Cybertruck is.

Sander Bijleveld:
[4:48] Ik had een soort tik tot zin in werken.

Jurian Ubachs:
[4:50] Maar ik ging ervan uit dat het fake is, omdat het me niet heel toegestaan lijkt op zich.

Ruurd Sanders:
[4:54] Nee, het is ook niet toegestaan. Maar ja.

Randal Peelen:
[4:55] Maar er is veel van dingen die wel echt gebeurd zijn en niet toegestaan waren.

Ruurd Sanders:
[5:01] En op zich iets, een film gaan kijken Zeker in een Tesla is niet nieuw. Dat gebeurt wel vaak.

Jurian Ubachs:
[5:06] Op het grootste gegeven moment. Dat snap ik. Maar gewoon laat werkelijk een scherm op jou zitten. Als er iets misgaat en hij haalt eventjes de pass-through weg. Dan heb je wel een beetje een probleem in een auto.

Ruurd Sanders:
[5:13] Dan heb je wel een dingetje.

Randal Peelen:
[5:14] Maar wat was anders hè?

Sander Bijleveld:
[5:16] Niks. Nou ja, daarop toevoegend. Dat ik inderdaad ook een soort TikTok-achtig filmpje had gezien. Van iemand die zo'n ding in de auto op heeft.
En vervolgens wordt aangehouden. En dan stopt het filmpje. Dus dan weet je ook niet.

Ruurd Sanders:
[5:24] Ik denk dat dat hetzelfde filmpje is.

Sander Bijleveld:
[5:25] Of hij wel of geen boete krijgt.

Ruurd Sanders:
[5:27] Maar het idee is eigenlijk met zo'n ding gaan oplopen. En Apple heeft natuurlijk geprobeerd om met ogen aan de buitenkant.
Een soort van die afsluiting te voorkomen. Maar dat werkt gewoon niet. Punt. Nee.

Jurian Ubachs:
[5:39] Maar ik ben het ook wel met jou eens met het punt. Want uiteindelijk.
Als je even de gekke toepassingen wegdenkt. Dat stuur is gewoon nooit een goed idee.
Maar ik ben er gewoon van overtuigd. Dat iets wat zo op je hoofd drukt. En op relatief zwaar is.
En een accupack nodig heeft. En al dat soort dingen. Dat dat op langere termijn gewoon niet gaat zijn.
Ik denk ook alleen dat Apple dat ook wel weet. Ik denk dat dit... Ja.

Ruurd Sanders:
[5:58] Dat vraag ik me af.

Jurian Ubachs:
[5:59] Nou ja, maar jij zegt dit is een tech demo, dit is een dev kit.
Ik denk dat dat wel klopt. Ik denk dat zij gewoon nu aan het kijken zijn van oké, wat zou de use case kunnen zijn? Want op zich...
Een augmented reality bril in een auto aan zich is niet per se slecht.
Kan eigenlijk goed zijn.
Maar ja, dus op zich is dit een soort van means to an end. Het is alleen nog niet de end. En voor een means to an end om dan 3500 dollar voor te betalen.

Ruurd Sanders:
[6:21] Is nogal.

Jurian Ubachs:
[6:22] Voor iets dat inferieurs is ten opzichte van de Quest 3 laten we wel wezen, vind ik dan.

Sander Bijleveld:
[6:26] Is dat voor ons allemaal niet heel positief? Ik bedoel, een soort public beta waarbij hele rijke mensen betalen voor de verdere ontwikkeling van dit product.
Zodat wij straks met z'n allen.

Randal Peelen:
[6:34] Hij heeft Apple genoeg centjes hoor. Die mogen hun eigen broek ophouden.

Jurian Ubachs:
[6:37] Nee, maar ze hebben dus niet meer. Ze willen graag meer.

Randal Peelen:
[6:41] Oh, meer geld. Ja, shit, daar verdienen ze ook aan.

Sander Bijleveld:
[6:43] Niet minder, maar...

Randal Peelen:
[6:44] Ik heb al die video's gekeken waar Ruud het over heeft. En ik heb eigenlijk...
Aan het eind van zo'n video komen dan de takeaways en de samenvattingen.
Er zijn mij twee dingen bijgebleven. Twee dingen die gewoon als een paal boven water staan.
Eén is, Apple zet dus niet in op VR.
Ze doen ook niet alsof die bril de hele dag op zou moeten zijn.

Apple zet niet in op VR, maar op augmented reality


[7:01] Of dat die bril eigenlijk ideaal is.
Sterker nog, ze hebben heel erg hun best gedaan om die bril weg te halen.
Namelijk hele snelle camera's voorop.
Met een heel erg duur, zo goed als een scherm nu kan zijn aan de binnenkant.
Dus eigenlijk zo snel mogelijk dat licht dat van buiten komt alsnog in jouw ogen te krijgen.
Dus die pass-through schijnt dan, want de mensen die hem op hebben gehad die zeggen dat.

Ruurd Sanders:
[7:24] Het beste wat je kunt krijgen.

Randal Peelen:
[7:25] Het beste die dat tot nu toe is.

Ruurd Sanders:
[7:27] Het blijft een scherm en het blijft een camera.

Randal Peelen:
[7:29] Dus Apple maakt eigenlijk ook impliciet een statement van ja die bril hoort daar niet te zijn.
Dat is nu een keer op dit moment met de techniek noodzakelijk, maar eigenlijk willen wij dat jij gaat interacteren met virtuele shit in de wereld. Dus dat noemen de meeste mensen dan augmented reality, maar Apple noemt dat natuurlijk weer niet zo.
Maar in theorie moet dat dus ook op een gegeven moment anders kunnen. En het andere wat mij heel erg opviel in al die verhalen is, mensen die dat ding twee uur of langer op hebben, en zelfs door New York lopend, Casey Neistat heeft op een gegeven moment, dan zit hij in de metro, dan staat er zo'n YouTube video en dan is hij een Mr.
Beast filmpje aan het kijken, gaat die metro rijden, en die Mr.
Beast die gaat zo achter in de metro, die glijdt gewoon weg.

Ruurd Sanders:
[8:11] Die blijft gewoon in de echte wereld. Casey Neistat was trouwens vergeten om dat ding in travel mode te zetten. Dan gaat het...

Jurian Ubachs:
[8:21] De accu gaat ook maar twee uur mee, toch?

Randal Peelen:
[8:23] Ja, maar je kunt wel een andere accu aan die accu klikken.

Sander Bijleveld:
[8:26] Je kunt het deze jane, geloof ik.

Randal Peelen:
[8:27] Je kunt het zoveel accu-packs als je wil.

Ruurd Sanders:
[8:30] Maar wat je ook ziet...

Randal Peelen:
[8:31] Maar wacht even. Al die mensen die hem twee uur of langer op hebben, ongeveer in de sweetpot. Na een verloop van tijd vergeet je hem.

Ruurd Sanders:
[8:38] Klopt.

Randal Peelen:
[8:38] En Marques Brownlee, die zei ook van... Hij heeft een aantal momenten gehad dat hij dat ding niet op had.
En dan naar een venster ging kijken wat daar was geweest toen hij de bril op had. Dan doet hij de bril af en even later kijkt hij weer naar waar dat venster hoort te zijn.

Ruurd Sanders:
[8:53] Jouw brein doet dat. Precies. Het is een beetje hetzelfde als dat je een half uur ondersteboven hangt en ga je rechts zien. Je gaat een soort van compenseren in je hoofd.

Randal Peelen:
[8:59] Ik vind het dus heel geestig wat er elke keer weer gebeurt. Dat alle fabrikanten dit al lang kunnen.
Alle ontwikkelaars weten dit ook al lang. Een heleboel journalisten hebben dit al heel vaak meegemaakt.
Nu maakt Apple een beetje dat rumoer. En nu zorgen zij dat het op een bepaalde manier aandacht krijgt. Die Typhoon nog niet heeft gehad.
Ik vind dat wel heel mooi.
Dus het statement van oké. We gaan dat met die brillen zo snel mogelijk achter ons laten. Alleen niemand weet wanneer.
Behalve dan dat Apple dat niet zegt. Maar impliceert. Dat was ook typisch Apple.
En het feit dat het dus blijkbaar heel snel went. En ook heel fijn en gewoon gaat voelen. Dat geloof ik ook wel.

Ruurd Sanders:
[9:38] Er zitten twee dingen aan. Aan de ene kant, en er waren ook wat vragen over wat betekent het voor de medische wetenschap. Ik denk dat er tig mogelijkheden, hele mooie mogelijkheden te noemen zijn.
Wat je ziet is eigenlijk de afgelopen tien jaar. Het is niet het eerste bedrijf dat met dit beltje hakt.
Google kwam met zijn Glass en Microsoft kwam met zijn HoloLens.

Apple maakt het verschil met goede pass-through en grafische kracht


[10:00] En Apple gebruikt nu deze benadering. Ik denk waar het verschil zit met wat Apple doet.
Is die weten het zo te maken, omdat die pass-through zo goed is.
En wat je er dan vervolgens op kan projecteren. En de grafische kracht die dan in dat ding zit.
Dat als je inderdaad dat even maar even. Even zoals je zegt.
Als je dat even maar vergeet.
Dan kun je dus zien. Wat is er allemaal mogelijk mee. En ik denk ook dat wanneer Apple aan iets begint.
Dan zetten ze ook meestal wel door. Apple heeft niet een enorme graveyard zoals Google dat heeft. Of ook Microsoft. Als het gaat om hardware.
Ja, die pleuren ook af en toe maar wat gewoon tegen de muur.
En zien ze wel wat er blijft plakken.
En ik denk dat daar wel een groot verschil in zit. En dat nu ontwikkelaars zullen denken. Oké, als Apple hier mee bezig is.
Dan gaat het misschien wel iets worden. Want tot nu toe was het alleen maar Meta.
Ja, Meta, niemand vertrouwt Meta. En Meta, je hebt de Quest 3 ook inmiddels op je hoofd gehad. Het is overwegend voor gaming. Voor de rest denk ik niet heel veel anders dan dat.

Jurian Ubachs:
[10:52] Nou ik ken mensen die ook al met Virtual Desktop wel veel dingen doen, maar mensen gaan er nu een punt van maken om juist de Apple Vision Pro te disproven, door gewoon alle toepassingen die de Vision Pro dan mogelijk maakt en waar de use cases, en dan gaan mensen dus laten zien dat dat met Quest 3 ook kan of beter kan of wat dan ook.
Dus dat zie je nu wel veel, maar dat komt omdat de Vision Pro er nu is.
En nu ineens gaan mensen laten zien van, oh maar kijk, je kan ook dit, Jeetje kan ik dat. Ja, volgens mij gebruikte niemand hem daarvoor.

Ruurd Sanders:
[11:23] Nee. Weinig. Dus dat triggert iets anders.
Wat ik wel weer een schrikbeeld vind, dat heb ik ook in de show notes gezet. Het term glasshole.
Wat jullie misschien wel kennen uit de Google Glass.

Jurian Ubachs:
[11:35] Glasshole.

Ruurd Sanders:
[11:35] De glassholes. Waar de mensen die natuurlijk met de Google Glass rondliepen.
En dat mensen dat niet prettig vonden. Van hé, je hebt een camera op je hoofd.
En ik weet niet wanneer je mij aan het filmen bent. Hoewel je dat volgens mij met een lampje kon zien.

Randal Peelen:
[11:45] Ik ben je nu aan het filmen, Ruud. Ja.

Ruurd Sanders:
[11:46] Voilà.

Randal Peelen:
[11:46] Dat mag je best weten.

Ruurd Sanders:
[11:47] Ja, je bent gewoon een glasshole. Maar ja, dit is wel letterlijk een glasshole.
Want er zit een enorme bak met glas voor hun hoofd.
Maar het beeld is van twee, ik denk tieners. Ik denk tieners met geld.
Die samen aan het lunchen zijn en allebei hebben zo'n bril op.

Randal Peelen:
[12:04] En er staat erbij heel grappig zo van... ze hebben geen smartphone in de handen, dus de jeugd gaat erop vooruit.

Ruurd Sanders:
[12:09] En er staat erbij... We will soon remember with fondness how our kids used to only stare... at their iPhones or phones during dinner.
Dus dat is ook een dingetje. Dus ik voel al gelijk weer de controverse.
Want stel bijvoorbeeld dat ze in een montuur zitten.
En dat je aan tafel zit te eten. En dat iemand naar boven in een hoekje zit te kijken.
joh, wat ben je aan het doen? Ja, ik ben even weet ik voor wat aan het kijken. Zet je bril even af.

Randal Peelen:
[12:34] Ik vind het wel opvallend dat heel veel mensen het hebben over dat hoge prijskaartje.
Nou A, het is dus een testproduct voor rijke mensen.

Ruurd Sanders:
[12:41] Die Google Glass is ook 1500 dollar.

Randal Peelen:
[12:43] Het is ook wel zo dat wat op dit moment state of the art is.
Daar aan hardware ook wel in zit.
Want er zit een OLED scherm in.
En per pixel die op je iPhone kan zitten. Zitten er 64 pixels in datzelfde stukje ruimte.
In zo'n Google Glass voor mij dan. Apple Vision Pro schermpje.
Nou dat heb je ook wel nodig.
Maar goed. Beter wordt het op dit moment niet. Apple had met al het geld van de wereld. Geen beter scherm kunnen produceren op dit moment.

Sander Bijleveld:
[13:14] Amas.

Randal Peelen:
[13:15] Ik ben wel benieuwd. Ik ga wel genieten, denk ik, van het moment dat het bij iedereen...

Dubbele gevoelens over de toekomst van technologie


[13:22] op het bureau mogelijk gaat zijn zoiets te gebruiken. Of het nou een bril wordt of een ander apparaat. En dat je ook echt vensters om je heen heel normaal gaat vinden.
Ik zou die toekomst wel willen leven. Ik zou als ik wat rijker was ook nu die Vision Pro al wel kopen.

Sander Bijleveld:
[13:36] Ik vraag me dat dus, want het circelt ook een beetje back op wat jij zegt, Ruurt.
Dat is misschien een niet populaire vraag, maar nerds te stellen op dit moment.
Maar is dit ook een toekomst die we willen?

Ruurd Sanders:
[13:48] Dat is precies. Aan de ene kant ja.

Randal Peelen:
[13:50] Zeker. 100%.

Sander Bijleveld:
[13:51] Mijn nerd hart roept heel erg ja. Maar ik vind het eigenlijk ook helemaal niet zo'n hele leuke toekomst.
Als ik dan zo'n foto zie van twee jongens met zo'n bril op daar.

Randal Peelen:
[14:00] Dat hoeven ze niet te doen hè. Je ziet toch de hele dag mensen met smartphones in een restaurant. Dat is ook onwenselijk.

Sander Bijleveld:
[14:05] Ja maar ik weet al, precies. En dat vind ik eigenlijk ook niet leuk.

Randal Peelen:
[14:07] Dat veroorzaak je nu.

Sander Bijleveld:
[14:08] Je neemt nog meer frictie, neem je weg. En ik denk juist dat we meer frictie moeten gaan toevoegen aan technologie. In plaats van dat we frictielozer gaan worden.

Randal Peelen:
[14:16] Frictie? Nee.

Jurian Ubachs:
[14:16] More friction. More energy.

Randal Peelen:
[14:18] More friction.

Ruurd Sanders:
[14:20] Nou, ja. Ik sta er ook heel dubbel in. Dus nu, in één keer krijg je dus die toekomst te zien. Van, oh, dit is allemaal mogelijk. Nou, dan beginnen we met mij.
Dan slaat mijn fantasie op hol. Oh, dan kunnen we dat, dan kunnen we dat, dan kunnen we dat. En dan zie ik zo'n plaatje en denk ik, oh ja, kut. Dat krijgen we dan ook.

Randal Peelen:
[14:35] Maar als het ooit een normale bril wordt?

Ruurd Sanders:
[14:37] Zelfs dan is het hetzelfde verhaal.

Randal Peelen:
[14:39] Maar dan ziet het er toch niet meer storend uit in de restaurant.

Jurian Ubachs:
[14:41] Het zijn een beetje de airpods. Vind jij, als je iemand aanspreekt op straat, die heeft de airpods in, die houdt de airpods in. Wat voel je dan?

Randal Peelen:
[14:47] Ja, gewoon woede.

Jurian Ubachs:
[14:49] Moordneigingen. Dat ga je dus krijgen met een bril waarvan je weet.
Dat die een overlay kan hebben.
Ben je er volledig bij met je hoofd. Of zit je naar iets anders te kijken ook. Dat ga je wel krijgen.

Sander Bijleveld:
[15:01] Dat en we hebben jeugd die gemiddeld acht uur per dag op TikTok zit.
En we nemen nog meer frikken. Je kan nu zeggen, ik neem je.

Jurian Ubachs:
[15:08] Dat en je hebt ook nog een heel vraagstuk over privacy.
Je haalt camera's. Natuurlijk accepteer je allerlei gebruiksvoorwaarden en dat soort dingen.
Maar je haalt camera's je huis in. En die beelden die worden natuurlijk wel gewoon naar Apple servers gestuurd.

Ruurd Sanders:
[15:24] Misschien ook niet, dat weten we niet. Maar het was wel weer een schandaal.

Jurian Ubachs:
[15:27] In ieder geval, ik had vandaag een artikel over. Dat ging dan primair over de bestaande bril, zoals inderdaad de Quest.
En dat ging erover dat... Het is niet illegaal wat ze doen, want je geeft gewoon toestemming om alles te filmen en blablabla.
Maar er stond wel van, er moet betere regelgeving zijn op dat gebied.
Om gebruikers beter te beschermen tegen... Ja, je haalt zo'n ding letterlijk in huis.
Je deelt alles wat je kijkt, kun je in principe op dat moment aan het delen zijn.
Dat is ook nog eens een overdenking. Dus elke keer als je zo liep naar de...
Ja, liep naar de toekomst klinkt zo pretentieus, nogmaals. Maar dan krijg je daarna in het kielzak altijd dat soort vragen, dus dat wordt ook nog interessanter.

Ruurd Sanders:
[16:04] Maar even in het positieve, want je hebt inderdaad de vervanger van de mobiele telefoon, zodat ik zit iedereen alleen maar filmpjes te kijken terwijl ze aan tafel zitten.
Maar die laptops die jullie nu allemaal voor je hebben, je sleept dat ding een beetje mee.
Wat als je nou gewoon op een willekeurige plek kan gaan zitten, je hebt dat ding opzetten en je hebt in één keer drie schermen om je heen en die kan gewoon gaan werken.
Dat is natuurlijk wel weer magisch.

Jurian Ubachs:
[16:25] Ja, maar ik heb een bril op mijn hoofd.

Sander Bijleveld:
[16:26] Ja en nee.

Ruurd Sanders:
[16:27] Je hebt wel een bril op je hoofd.

Jurian Ubachs:
[16:29] Sorry, dat is ook het ding. Hetzelfde drukpunten, hetzelfde zwaar.

Ruurd Sanders:
[16:32] Maar stel dat dat even... Dat is het Defqid verhaal. En de prijs is ook Defqid. Stel dat het duizend...
euro zou kosten. En het zou misschien maar, wat weegt een bril?

Toekomst van augmented reality: lenzen en directe retina-projectie


Jurian Ubachs:
[16:44] Als het duizend euro is en het is bezig in je zonebril op je hoofd, dan zou ik het denk ik niet leuk vinden.

Sander Bijleveld:
[16:50] Jouw use case is eigenlijk, we hebben lenzen die doe je in en als je die lenzen in hebt dan heb je dezelfde functie. Het kan helemaal niet.

Ruurd Sanders:
[16:55] Maar stel dat het zou kunnen. Wat bijvoorbeeld wel al is, Intel heeft al een prototype, al vier jaar geleden hebben ze al laten zien, waarin ze gewoon met een brilframe een beeld gewoon direct op je retina projeteren.
Dat kan in feite al. En dat had Apple in dit geval ook kunnen doen.
Ze krijgen het nog net niet allemaal klaar. Maar stel dat we dat hebben.

Randal Peelen:
[17:15] Willen we die kant op?

Sander Bijleveld:
[17:17] Ik vraag me dat dus wel echt af.

Ruurd Sanders:
[17:19] Dan hoef je dat ding niet meer mee te sjouwen.

Sander Bijleveld:
[17:21] Dat klopt, maar nu moet ik heel bewust mijn laptop openklappen om bijvoorbeeld te gaan werken. Of om iets te gaan doen. En een frictiepunt zit daarin.
Die ervoor zorgt dat ik ook de optie heb om er even over na te denken.
Misschien is het nu gezonder om even te gaan lezen. Of om een wandeling te gaan maken.
Ja, maar de volgende stap is inderdaad zo'n lens. Ja.

Ruurd Sanders:
[17:39] Oké.

Sander Bijleveld:
[17:40] Je maakt die frics.

Ruurd Sanders:
[17:41] Je maakt die steeds minder. Je gaat wel afwerken.

Randal Peelen:
[17:43] De volgende stap is natuurlijk dat we gewoon een Neuralink-chip in de breinen van mensen Elon heeft zijn eerste test gedaan.
Daar hebben we het niet eens meer over kijken, horen of voelen.
Dan hebben we het gewoon over een zevende, achtste zintuig.
En dan sign me up. Ja, tuurlijk willen we naar die toekomst toe.
Meer compassie, meer intelligentie, meer rationaliteit.

Sander Bijleveld:
[18:03] Dat is de kans die de wereld over het algemeen nu op aan het gaan is.

Randal Peelen:
[18:05] Nee, daarom hebben we die technologie nodig. Elon Musk, kom ons redden. Alsjeblieft.

Sander Bijleveld:
[18:09] Apple.

Randal Peelen:
[18:10] Doe er wat aan.

Ruurd Sanders:
[18:10] Alsjeblieft niet.

Sander Bijleveld:
[18:11] En wat ga je doen als er een zero day in je Neuralink zit?

Randal Peelen:
[18:13] Wat ik fijn vind aan de manier waarop Apple het insteekt. Help me Elon.

Jurian Ubachs:
[18:16] You are our only hope.

Randal Peelen:
[18:18] Is dat ze dus alles wat nu mogelijk is doen om proberen die bril weg te halen.
Dus ze laten je ogen aan de buitenkant. Je werkt nog voor geen meter.
Maar het is een manier om te zeggen, wij pogen dat die bril er niet is.
We gaan zo dicht mogelijk naar het punt dat die bril er niet is.
Ik vind dat prima. Maar ik wil schermen in de...
kamer hebben zweven waar ik wat mee kan. Ik wil geholpen worden op alle manieren die nu nog onmogelijk zijn. En ik wil die smartphone nooit meer vastdoen.

Sander Bijleveld:
[18:47] En ik zeg niet dat het zo is, maar in hoeverre is dit, ik geloof dat het bij Facebook op de wall staat, break stuff. Dus maak dingen kapot.

Randal Peelen:
[18:55] Hoe fast en break stuff.

Ruurd Sanders:
[18:56] Hoe fast en break stuff. Precies.

Randal Peelen:
[18:57] Het staat er niet meer, maar dat stond er heel lang.

Sander Bijleveld:
[18:58] Maar in hoeverre is dit dat? Is de discussie of we dit willen, is die al genoeg gevoerd om nu die nieuwe techniek in te voeren?
Of zijn we daar eigenlijk nog helemaal niet?

Ruurd Sanders:
[19:06] Mag ik? Nou ja.

Randal Peelen:
[19:08] Er is natuurlijk geen discussie mogelijk, want het gaat gebeuren.

Sander Bijleveld:
[19:11] Het zijn tech-bros. Het gaat gebeuren.

Randal Peelen:
[19:13] Je mag die wet wel schrijven van mij. Ik wil er ook nog wel op stemmen.
Maar die brillen gaan er zijn.

Ruurd Sanders:
[19:19] Maar wat even... We gaan nu heel erg in de... Oh, het is tech en we gaan overloaded zijn. En het gaat mensen misschien distancieren.
Aan de andere kant... Ja goed, nu op dit moment... Dat facetimen bijvoorbeeld met elkaar.

Belofte van technologie om de wereld te verbinden


[19:32] Dat is nog een beetje crappy. Maar laten we even zeggen dat die avatars dadelijk...
Spaddon zijn En je kunt gewoon voor je werk Kun je gewoon altijd in de virtuele kamer Gaan zitten en je kunt gewoon Mekaar aankijken en je kunt elkaar, Gezichtsexpressie zien En je kunt op die manier ook met elkaar een echt gesprek voeren En toch op afstand Dat vind ik.

Randal Peelen:
[19:53] Sorry.

Ruurd Sanders:
[19:54] Maar dat brengt de wereld weer Dichter bij elkaar Helemaal eens.

Sander Bijleveld:
[19:56] Maar dit is ook wel de belofte Die je wel al 10, 15 jaar hoort Dit gaat de wereld verbinden, deze techniek En je ziet heel vaak dat is in de praktijk, minder verbindend werkt dan dat we gehoopt hebben.

Ruurd Sanders:
[20:10] Ja, is dat zo? Ja, ik weet het niet hoor. Maar als ik kijk naar mijn werk bijvoorbeeld.
Vroeger moest ik heel vaak de baan op om bij klanten te zijn.
Om ze gewoon recht in de ogen te kijken. Om emoties in en dergelijke.
Tegenwoordig doen we dat heel veel via teams. En ik merk dat ik op die manier wel veel meer gedaan krijg.
En dat er, want de periode totdat ik dan bij die klant kan zitten.
Is het heel veel telefoongesprekken. Heel veel potentiële momenten van miscommunicatie.
Omdat je elkaars expressie niet ziet.
daarin helpt Teams mij nu op dit moment juist wel. En wat als ik zo dadelijk in diezelfde ruimte zit met die klant en ik ook dat werk, de echte gezichts-expressie en de persoon zelf, dat ik hem bijna kan aanraken, dan ja dat creëert wel een, vind ik een extra dimensie, iets waar we wel degelijk naartoe mogen gaan.

Sander Bijleveld:
[20:56] Dus het maakt jou productiever?

Ruurd Sanders:
[20:58] Nou het is niet alleen maar productiever, maar het is ook gewoon de afstand is gewoon een probleem.
En kijk, kleine klikkerlandje, Maar hier zitten ook onze snelwegen stampvol.
Maar gewoon vooral met mensen die internationaal werken en dergelijke.
Kan zoiets wel echt een toegevoegde waarde hebben. En ook gezinnen die misschien heel ver van elkaar zitten.
Geliefdes die expertrelaties zijn misschien wel weer mogelijk.
Ik noem maar even de Waardstraat. Want dat is gewoon gedoemd om te mislukken natuurlijk.

Sander Bijleveld:
[21:23] Dan krijg je hele gekke accessoires voor de Vision Pro. Ja.

Ruurd Sanders:
[21:26] Dan krijg je ook allerlei add-ons.

Sander Bijleveld:
[21:28] Handschoentjes en dingen.

Randal Peelen:
[21:30] Ruurt, je hint er net al naar. Maar Arnoud Wokke heeft een leuke vraag voor jou ingestuurd.
Wat kun je met de Apple Vision Pro op het gebied van medische toepassingen?
Gaan we artsen krijgen die met zo'n ding op hun snuffert opereren?

Ruurd Sanders:
[21:42] Ja, en sterk nog, dat is al gedaan.

Randal Peelen:
[21:46] Niet met die van Apple waarschijnlijk?

Ruurd Sanders:
[21:47] Nee, niet met die van Apple, maar dat gaat ongetwijfeld gebeuren.
Maar er zijn eigenlijk al voorbeelden.
En volgens mij worden VR-brillen ook al ingezet op operating theaters op dit moment.
Toevallig vanuit mijn werk heb ik al een use case gezien waarbij een cardioloog tijdens het dotten, Ik weet niet of jullie ooit in een hartkatheterisatiekamer zijn geweest, maar je moet je voorstellen, je hebt een tafel, en vervolgens heb je gigantische zeebogen, die patiënt ligt daar op tafel, er zit een inkeping in zijn lies, en daar zit een katheter in.
Daarmee ga je door de slagader naar het hart toe, en kan je iemand een stand plaatsen, daar gewoon een veertje, zoals in een ballpoint zit, of je kan een beetje schoorsteen vegen, een beetje het kalk verwijderen, waardoor die obstructie in de slagader weer goed loopt.

Jurian Ubachs:
[22:34] Een beetje rach in het hart.

Ruurd Sanders:
[22:35] Een beetje rach.

Jurian Ubachs:
[22:36] Ja.

Ruurd Sanders:
[22:36] Het zijn eigenlijk gewoon veredelde schoorsteenvegels. Maar die hebben dus een gigantisch scherm. Echt een gigantisch scherm.
Dat kun je niet zomaar huistuin en keuken hebben. Ze hangen aan de muur.
Of dat hangt eigenlijk aan een beugel.
En die cardioloog is alleen maar daarna aan het kijken. Dus die is naar de beelden, naar de röntgenbeelden aan het kijken.
Zit ik op de juiste plek? Zit ik te kijken naar hemodynamische informatie?
Dat is gewoon de statistieken van de patiënt.
Daar is hij alleen maar naar het kijken. Hij is niet naar die patiënt aan het kijken. En letterlijk in die demo, dus met de hololens in dit geval, pakt hij die beelden vast en projecteert hij die bij de patiënt.

VR-oplossing voor piloten in een cockpit met één piloot


[23:10] Als je nagaat dat sommige van die onderzoeken gewoon drie uur kunnen duren, waar je toch iets meer naar de patiënt kijkt, iets meer interacteert, dan is dat een echte toegevoegde waarde.

Jurian Ubachs:
[23:20] Ik ben ook wel benieuwd naar, dit is wel een andere, luister je wel eens radio in de auto? Even een kleine zijweg.

Sander Bijleveld:
[23:25] Wat is dat?

Randal Peelen:
[23:25] Alleen maar podcast en luisterboeken.

Jurian Ubachs:
[23:27] Nog op de radio was het nieuws dat piloten in actie komen omdat de vliegtuigbouwers willen toewerken naar een cockpit die bemantwoord wordt door één menselijke piloot nog.
En de piloten komen in actie omdat zij vinden dat luchtvaart zo veilig mogelijk moet zijn en dat dus twee piloten aan de enige grans zitten.

Randal Peelen:
[23:44] Ze zeggen eigenlijk met zoveel woorden, the tucker derps.

Jurian Ubachs:
[23:46] The tucker derps, ja precies. En daar zit nu een discussie over.
Volgens vliegtuigbouwers zou het veiliger kunnen zijn met één piloot in een cockpit.
En één piloot die dan vanaf de grond, dus een piloot die meerdere vluchten monitoort en eventueel ingrijpt bij problemen.
Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat je op een gegeven moment ook wel, misschien niet als het standaard, maar een VR oplossing of een special computing oplossing zou hebben voor het geval dat hij mee moet kijken.
Als de piloot, weet ik veel, het echt niet meer snapt in die cockpit en hij heeft een toeval, weet ik veel wat. Dat je gewoon zegt, oké, ik kijk even mee.
En dat je dan op dat moment via een VR-middel ook in die cockpit op dat moment kunt meekijken. Dat soort dingen.

Randal Peelen:
[24:26] Ik vind het super zuur, maar ik zit wel een beetje in dat kamp.
Ik zit het ook met, er komt een dag, hoop ik, hoop ik vurig, dat auto's oprecht veiliger rijden dan mensen zelf.
Wij blijven toch maar naakte apen met internet.
Die dag is alleen niet nu.

Ruurd Sanders:
[24:41] Nee, dat is ook wel zo. Misschien nog een ander leuk voorbeeld.
Een arts die over een afdeling loopt.
Zijn patiënten afgaat. In plaats van dat hij met een stukje loopt te klooien.
Gewoon direct in zijn ooghoek de informatie getriggerd krijgt.
Artsen zijn ontzettend veel van hond naar her aan het lopen.
Hebben niet altijd een scherm in de buurt met informatie bij zich.
Er is een filmpje alweer van tien jaar geleden. Waarin toevallig ook vanuit mijn werk.
Daarom triggert het mij zo. Maar toen zag ik het. Dit is wel echt iets.
Een anesthesist die dus van operatie naar operatie rent.
En letterlijk op dat moment de life stats van zijn patiënt te zien krijgt.
Dat heeft een klinische toegevoegde waarde.
Waar stopt het? Dat is natuurlijk wel even een beetje de vraag.
VR kun je natuurlijk voor heel veel dingen inzetten.
Ik vond het nog wel een mooie bij Tweakers. dat ze het hadden over het inzetten voor mensen met amputeringen, geloof ik.
Dat ze fantoompijn tegen kunnen gaan.

Spiegeltherapie met VR voor werk en industrie?


Jurian Ubachs:
[25:39] Spiegeltherapie is dat.

Ruurd Sanders:
[25:40] Spiegeltherapie.

Randal Peelen:
[25:41] Dat je je hand ziet, maar het is eigenlijk niet je hand.

Jurian Ubachs:
[25:43] Maar het werkt dus wel.

Ruurd Sanders:
[25:44] Maar dat kan nu dus al met VR. Stel bijvoorbeeld dat je dat straks met een bril kan.
Natuurlijk nog veel beter. Ja, mogelijk is een eindeloze monteur die zit te werken aan iets waar hij niet helemaal volledig op getraind is.
En hij krijgt gelijk de mail en pop-ups van haal nu dat weg.
Ja, mogelijkheden eindeloos. Ik denk wel dat waar misschien een beetje het verschil in zit, is...
Willen we dit zo houden zodat het eigenlijk alleen maar wordt gebruikt voor werk en industrie?
Of willen we dat beeld hebben van die twee die daar inderdaad volledig afgesloten daar met elkaar zitten lunchen?
Het ene gaat het andere wel veroorzaken.

Randal Peelen:
[26:20] We willen mensen ook al niet met smartphones. Dus daar ben ik benieuwd naar.
Hé, over de vraag van de luisteraars gesproken.
Er is iets grappigs aan de hand. Boba heeft een vraag aan mij.
Die staat echt grappig overdrijven al anderhalve maand elke week op de agenda.
En nu hebben we Nerd Only. Denk ik gaan we die kans gewoon pakken.
Boba vraagt zich namelijk al maanden af, 4 gigabit internet Voor jullie thuis en sneller Willen jullie dat? Waarom wel en niet?
Nou vind ik dat ik het recht heb om hier wat van te vinden Want ik heb natuurlijk een internet provider gewerkt Waar meer dan een gigabit internet verkocht werd En heb je ook een.

Ruurd Sanders:
[26:53] Vriendin met een glutenallergie toevallig? Ja Ga door Ben jij Randall Pelin?

Randal Peelen:
[26:58] Doksmanners hebben we helemaal doormidden Ja nee dat is Maar kijk Ik vind dat mensen die de vraag stellen, geen echte nerds zijn.
Want A, tuurlijk willen we sneller internet. Het moet elk jaar verdubbelen.
En dan gaat Moore's Law lekker door.
En dan worden we steeds sneller en wordt iedereen steeds blijer en gelukkiger. En rijker.
Maar wat ik vooral heel erg stom vind om te zien.
Is dat providers het eigenlijk in zekere zin al heel erg lang best wel tegenhouden.
Vanuit mijn perspectief.
Maar die gigabit kan al meer dan 10 jaar. Maar sterker nog, als ik de mediamarkt inloop en een willekeurig switchje koop.
Nou, 100 Mbit switch kun je niet meer kopen.
Een gigabit switch is het enige wat daar nog ligt. Sterker nog, er zijn nu 2,5 gigabit switches.
Die kun je gewoon kopen, in een winkelwagentje gooien en ermee naar huis gaan.

Sander Bijleveld:
[27:50] Gek haus.

Jurian Ubachs:
[27:52] Ik hoop echt dat hij me eerst afrekent.

Randal Peelen:
[27:53] En 2,5 gigabit kan ook nog eens door Cat5e kabels heen.
Dus zeg maar de UTP kabels die je overal gratis bij krijgt. Die iedereen door al zijn lege leidingen heeft liggen. Elke nieuwbouwhuis mee is uitgerust. Ik vind het hoog tijd.
Wifi is ook al sneller dan een gigabit. Let's go.

Jurian Ubachs:
[28:10] Maar de vraag is, willen we dat? En dat is een beetje de verkeerde vraag.
Want als je mij vraagt, wil je dat? Tuurlijk wil ik dat. Wil je ervoor betalen extra ten opzichte van je 1G-1GBit lijn? Dan zeg ik nee.
Want dat ervaar ik nog steeds als bovengemiddeld snel.
Ik heb nul problemen. En de meerprijs die ik ga betalen voor bijvoorbeeld 4GBit.
Ik heb dit niet gecheckt, maar ik ga er blindelings vanuit dat ik er meer voor moet betalen dan voor 1GBit. En dat is het me niet waard.

Ruurd Sanders:
[28:33] Oké, maar stel nou... Want ik ken toevallig een luisteraar van Tech45. Die woont in Valencia.
En die heeft een 10-gig verbinding...
Voor 25 euro per maand.

Jurian Ubachs:
[28:44] Ja, dan wil ik het wel.

Sander Bijleveld:
[28:45] Maar kan ik ook de 5 gigabit verbinding voor een tientje per maand?

Ruurd Sanders:
[28:48] Ja, dat weet ik niet. Nou.

Sander Bijleveld:
[28:50] Stel dat dat zo is.

Ruurd Sanders:
[28:52] Omdat het prijsverschil zo klein was. Ik zit bij KPN en voor mij is bijvoorbeeld een 200 naar 1 gigabit ook een 5 euro prijsverschil.
Dus ja, als het 5 euro is, dan zeg ik, nou ja, misschien dan wel. Maar wat moet ik ermee?

Randal Peelen:
[29:04] Kijk, het is terecht een interessante vraag. Maar laten we eerlijk zijn, het wordt sneller en het wordt goedkoper.
Dat is gewoon de trend in de wereld. nu betaal je voor 4 gigabit bij KPN 67,50 per maand dat was ooit een 500 mbit abonnement.
Dus laten we er even vanuit gaan dat het goedkoper wordt.
Ik vind het heel verwonderlijk dat de providers massaal in alle wijkcentrales overal in elk knooppunt onderweg naar internet altijd 10 gigabit apparatuur hebben hangen.
Soms 40 vaak 100 gigabit aan shit. Gewoon courant is.
Gewoon de standaard die je inkoopt aan de de achterdeur.
En dan die ene gig nog zo lang wordt vastgehouden. Sterker nog, Delta is nu de eerste die op een gegeven moment kwam met 4 gigabit, later 8 gigabit.
KPN die volgt dan ook maar, een beetje schorvoetend bijna.
Ik vind het hoogste tijd. Het grootste probleem is, en daar denk ik dat Jur's prijsargument veel meer hout snijdt, als ik dat abonnement van 67 euro 50 per maand heb. Nou, er zijn heel veel mensen die betalen nu meer voor internet.
Zeker als het alles in één is. Dat is gewoon een bedrag dat mensen betalen.
Al jouw apparatuur in huis moet dus ook meer dan een gigabit kunnen.
Dus eigenlijk kom je al bij 2,5 gigabit apparatuur. Die zal duurder dan...
Nog beter, 10 gigabit applicatuur. En dan moet je opeens CAT 6A kabels hebben.

Sander Bijleveld:
[30:21] Even voor mij dan. Waarom zou je nog een factor 20 sneller internet nu willen?

Ruurd Sanders:
[30:27] Welke toepassing?

Randal Peelen:
[30:28] Ik upload wekelijks lange video's en grote WAF bestanden.
Meerdere keren per dag soms. Ik vind dat heerlijk.

Ruurd Sanders:
[30:38] Dat is wel nogal een niche.

Jurian Ubachs:
[30:39] Maar dat is prima te noemen in gigabits.

Ruurd Sanders:
[30:41] Nogal een niche use case natuurlijk. Het gaat over willen we dat, denk ik.

Jurian Ubachs:
[30:45] Ik heb dezelfde use case. Ik moest laatst 160 gigabyte aan capture materiaal.
Nee, sterker nog, 900 gigabyte.
Ik had een oncompressed ogenomen.
Twee van de vier mensen aan tafel hebben dus heel veel data.
Dus dat betekent de helft van Nederland. Als ik dit even extrapoleer naar de rest van Nederland, dan betekent dat de helft van Nederland de helft van Nederland.

Beperkingen van huidige internetsnelheid en verlangen naar meer


Randal Peelen:
[31:05] Weet je nog dat Bill Gates een keer met droge ogen heeft beweerd dat je aan 640 kilobit werkgeheugen genoeg zou hebben?
Dit is hoe de wereld werkt. Het wordt steeds sneller. We hebben dat nodig.
Ik wil gewoon geen beperkingen meer. Op het moment dat ik een YouTube video aan het uploaden ben.
En ik zit erop te wachten. En het doet me een beetje pijn. En ik ga mijn koffie halen. Dan is het een beperking voor mij.

Ruurd Sanders:
[31:26] Dat snap ik.

Randal Peelen:
[31:26] Dus we moeten die poorten wagenwijd open hangen. Want elke wijkcentrale en elke glasvezeltje uit elke meterkast. Kan makkelijk 10.000 euro.

Ruurd Sanders:
[31:33] Maar even een paar counter argumenten. Hetgene waar je naar upload.
Kan dat ook die snelheid aan? Vraag 1. Maar jullie hebben het nu constant over uploaden. Hoe is het met downloaden?

Jurian Ubachs:
[31:43] Hetzelfde.

Randal Peelen:
[31:43] Hetzelfde verhaal. Als ik iets wil hebben en ik moet erop wachten, dan is dat kut en onnodig. De techniek kan het dan.

Jurian Ubachs:
[31:49] Ik moet aan het werk en dan moet ik ineens een update voor een game downloaden die 30 gig weegt. Ik wil graag wel meteen aan het werk.

Randal Peelen:
[31:54] Waarom zou je daarop moeten wachten? Dat hoeft helemaal niet.

Ruurd Sanders:
[31:57] Maar hoe snel haal je dat nu binnen met een 1 gigabit?

Jurian Ubachs:
[32:00] Een paar minuten.

Randal Peelen:
[32:01] Een paar minuten.

Jurian Ubachs:
[32:02] Is dat...

Sander Bijleveld:
[32:03] Maar dan zitten we allemaal...

Jurian Ubachs:
[32:05] Ik ben ook kamp 1 gigabyte, dat is voldoende.

Sander Bijleveld:
[32:08] Dan zitten we allemaal wel een beetje in de technische hoek en de mogelijkheden hoek. En dan gaan we voorbij aan willen we het. Wil je het als mens?

Jurian Ubachs:
[32:15] Nee, ik wil het. Geef een argument.

Sander Bijleveld:
[32:17] Maar er valt ook best wel een argument te maken voor... Het is goed dat we af en toe die momentjes hebben dat je even iets moet uploaden. Dat je even koffie gaat pakken.

Randal Peelen:
[32:25] How dare you.

Ruurd Sanders:
[32:26] Nee, maar serieus.

Randal Peelen:
[32:27] Heb je ook een 4G abonnement met maar 5 Mbit?

Jurian Ubachs:
[32:31] Ja, download zeker je MP3's nog.

Sander Bijleveld:
[32:32] Nee, maar dat is gelijk het extreme trekken. Maar het is meer tussen helemaal hard en dan te zeggen. 9 gigabit is extreem traag.

Randal Peelen:
[32:38] En jij gunt mij dat.

Sander Bijleveld:
[32:39] Ik gun jou dat helemaal niet. Nee, maar snap je mijn punt? Ik vind mijn snelheid nu prima.
En ik denk dat het af en toe ook wel... Geen idee, weet ik niet.
Ik heb zin. Ja, zoveel geef ik er ook om.
Alles wat ik moet doen gaat redelijk snel. En als ik een keer een groot bestand moet uploaden, dan ga ik even een kopje koffie pakken. En dat is misschien ook wel goed. Snap je wat ik bedoel?

Randal Peelen:
[32:57] De profilers knijpen mijn internetverbinding kunstmatig kleiner.
Zodat ze mij meer kunnen laten betalen voor duurder abonnementen.
Waarbij ze nog niet eens de poortwagen bij het open deur gooien.
Zij denken, Randall, die poort moeten we knijpen.
Want jij bent de gevaar voor de rest van de wijk. Rot op, zet die poort open.
Geef me die bandbreedte. Ik wil het hebben en ik betaal ook wel.

Sander Bijleveld:
[33:19] Let's go. Technisch argument.

Randal Peelen:
[33:20] Ik wil niet werken of wachten. Ik wil niet wachten. Ik wil ook niet werken trouwens.

Sander Bijleveld:
[33:24] We moeten allemaal altijd productiever worden.

Randal Peelen:
[33:27] Wat is er productiever aan niet wachten?

Jurian Ubachs:
[33:31] Ja, hoor je jezelf praten?

Ruurd Sanders:
[33:34] Je zou je wel verbazen. Wij redeneren denk ik heel snel met z'n allen van...
Oké, vanuit een gezin bijvoorbeeld. Eén of twee huisgenoten die tegelijkertijd dat ding gebruiken. Maar wat als je nou in een studentenhuis woont?
Ik kan je vertellen dat in meerdere studentenhuizen...

Sander Bijleveld:
[33:47] Jij woont nog steeds in een studentenhuis. Nee, ik woon in een studentenhuis.

Ruurd Sanders:
[33:49] Maar mijn zoon bijvoorbeeld wel. En dan kan bijvoorbeeld een 1 gigabit verbinding...
dat je deelt met vijf man, niet voldoende zijn.

Jurian Ubachs:
[33:56] Nee, dat is karig.

Ruurd Sanders:
[33:57] Ja, dat is het wel. En dat zou je niet denken. Dan denk je, hoezo dan?
Maar ja, als er een paar zitten te downloaden, zitten er twee te gamen met elkaar.

Sander Bijleveld:
[34:05] Filmpjes te kijken.

Ruurd Sanders:
[34:06] Filmpjes te kijken, ja precies.

Randal Peelen:
[34:08] Ik vind het wel fijn dat je in ieder geval in mijn kanskamp zit van sneller willen we. Ja, evident. Waarom zou je niet sneller willen?

Jurian Ubachs:
[34:15] De optie wil je hebben. Ik wil het wel, maar ik wil niet 40 euro of 45 euro extra betalen voor de stijging in snelheid.

Randal Peelen:
[34:22] Helemaal goed.

Ruurd Sanders:
[34:22] Lekker.

Jurian Ubachs:
[34:23] Ik zat net te spreken bij Odo en ik heb niet deze prijs. Ik heb nog uit de tijd dat T-Mobile heel agressief de markt aan het veroveren was. Ik heb een veel betere deal.
Maar bij hun is een gig is 45 euro. Dus kaal zonder pakket als je alleen internet neemt.
Is een gig bij Odydo zonder de korting die je eerst krijgt. 45 euro. 8 gig is 85 euro.
Nou, ik vind dat een prijsverschil wat ik er niet voor over zou hebben.

Randal Peelen:
[34:46] Er is wel één addertje onder het gras bij Odydo specifiek. KPN en Delta zijn allebei providers die 4 gigabit bieden. En Delta die doet er nog een schepje bovenop. Die bieden ook 8. Dan moet je thuis wel DITO apparatuur hebben staan.
Dat is het abonnement op dit moment in de tijd. Waarvan ik zeg, dat is wel echt high-end, top-notch. 4 gigabit.
Dat kun je met sommige wifi-apparaten. En 2,5 gigabit door een CAT5e-kabel.
Echt al wel van genieten. Dat wordt al wel echt sneller dan een gig.
Maar Delta en KPN hebben een eigen glasvezelnetwerk. Eigen apparatuur. Dat heeft Odido niet.
Dus wat Odido jou kan bieden. Is wel heel erg afhankelijk van waar je toevallig woont.

Jurian Ubachs:
[35:23] Ik heb de postcode-check moeten doen inderdaad. Ik kreeg inderdaad wel een aanbieding van 8 gig dan ook.
Maar grappig is dat ze introductiekorten hebben bij alle snelheden, maar niet bij 8 gig. Dus eigenlijk willen ze die het liefst helemaal niet verkopen volgens mij.

Randal Peelen:
[35:35] Nee, maar ja, giet het op me. Ik wil dit morgen.
Als ik het kan bestellen, dan ben ik de eerste in de rij die dat doet.
Behalve bij Odido, want die hebben geen IPv6.
Die hebben hun alle andere moderne...

Jurian Ubachs:
[35:46] Niemand heeft dat nodig.

Sander Bijleveld:
[35:48] Heb je de pincode van je simkaartje al?

Randal Peelen:
[35:50] Ja.

Sander Bijleveld:
[35:50] Die heb ik.

Hacken van de modem pincode voor vrije modemkeuze


Randal Peelen:
[35:51] Ja, dat is trouwens wel eventjes een mededeling waard. ik heb die pincode uit dat modem weet te hacken.
Ik zeg niet hoe maar het is online te vinden en we hebben een Slack waar mensen met elkaar praten en ik voel me daar goed bij. Ik heb stick it to the man.
Ik heb recht, vind ik, op vrije modemkeuze. Ik misbruik dat kaartje niet.
Ik zal er nimmer mee naar Frankrijk rijden om daar de sterren van de hemel te romen. Nee.
Maar ik ga hem wel in mijn eigen router steken. Dat is gelukt inmiddels.

Sander Bijleveld:
[36:19] Ik ben blij voor je.

Randal Peelen:
[36:21] Dankjewel.

Sander Bijleveld:
[36:21] Ja.

Slimme thuisbatterijen kunnen het elektriciteitsnet helpen stabiliseren.


Randal Peelen:
[36:25] Hey Jur, we hebben het nu al een paar weken over de slimme thuisbatterij.
En dat je er geld mee kunt verdienen, dat weten we ook allemaal.
Maar veel mensen denken dan toch gelijk aan handelen met elektriciteit.
Maar wist je dat thuisbatterijen ook het elektriciteitsnet kunnen helpen stabiliseren?

Ruurd Sanders:
[36:42] Ja, en dat is echt fascinerend. Want het is best wel bizar dat het stroomnet helemaal vol zit.
En dat we dus op sommige momenten onze windmolens en zonnepanelen helemaal niet kunnen gebruiken. Omdat ze meer elektriciteit produceren dan wij aan kunnen.
Dus ja, dan hebben we groene stroom, maar die kunnen we niet gebruiken, want het net kan het niet aan.

Randal Peelen:
[36:59] Precies. Nou ja, en dat is dus iets waar Zonneplan met de slimme oplossing komt.
Ze hebben nu een thuisbatterij ontwikkeld die goedkope stroom opslaat wanneer er een overschot is. En weet je wat ook nog cool is?
Wanneer er een tekort is, verkoopt deze batterij de stroom weer tegen hoge prijzen.

Ruurd Sanders:
[37:14] Ja, en daar is dan de win-win, want niet alleen helpen de batterijen het net te stabiliseren, maar je profiteert er ook financieel van. Het is alsof je een persoonlijke kleine energiehandelaar thuis hebt staan.

Randal Peelen:
[37:25] Dat zeg je mooi. En het helpen stabiliseren levert ook veel op.
Want met de goedkoopste thuisbatterij verdien je al zo'n duizend euro per jaar.
En dan kun je hem binnen vijf jaar terugverdienen.

Ruurd Sanders:
[37:36] Ik ben benieuwd hoe dit precies werkt en misschien andere mensen ook wel.
Hoe kunnen die mensen hier meer over te weten komen, Rando?

Randal Peelen:
[37:41] Nou, voor iedereen die net zo geïnteresseerd is als wij, check zonneplan.nl slash thuisbatterij. Daar vind je alle info over hoe je met deze slimme thuisbatterij niet alleen het net helpt te balanceren en de energietransitie op weg helpt, maar ook je portemonnee spekt.
We moeten het even hebben over de sponsor van deze aflevering, Eneco Dynamisch.
Want Jur, op onze Slack gaat het in duurzaamheid en klimaat veel over slim gebruik van energie en dan met name elektriciteit.
Eneco Dynamisch is daar echt een heel interessante oplossing voor.

Ruurd Sanders:
[38:13] Oké, dat heb ik vaker gehoord, maar hoe zit dat hier dan?

Randal Peelen:
[38:15] Nou, met Eneco Dynamisch bewegen de energietarieven dagelijks mee met de marktprijs.
Dus als er veel duurzame energie beschikbaar is, zoals op zonnige en winderige dagen, zijn de tarieven voor stroom lager.

Ruurd Sanders:
[38:28] Ah ja, dat lijkt me inderdaad handig voor de budgetbewuste gebruiker.

Randal Peelen:
[38:31] Zeker, en met de Eneco-app krijg je inzicht in de meest voordelige verbruiksmomenten.
Je ziet een dag van tevoren wat de prijzen voor stroom per uur zijn en de dagprijs voor gas.
Dus, je kunt grootverbruikers zoals je wasmachine of het opladen van elektrische auto's op die tijden aanzetten.

Ruurd Sanders:
[38:48] Ik weet het niet, maar dit klinkt eigenlijk bijna als een soort van spelletje en ook een die ik best zou willen spelen.

Randal Peelen:
[38:53] Nou, dat kan. En het leuke is, Eneco Dynamisch heeft nog veel meer voordelen.
Daar vertellen we in de komende weken meer over.
Bekijk de link in de show notes en ga naar eneco.nl slash test.
Kijk daar of Eneco Dynamisch bij jou past.
Sander, jij was minder blij toen je achter het net viste met je Lowlands kaartjes.

Sander Bijleveld:
[39:16] Ja, ik probeer het ieder jaar weer om even in die rij te gaan staan.
En ik vraag me altijd af, moet ik dan in mijn netwerk tien apparaten aanzetten om in die wachtrij te gaan zitten?
Dat is een optie. Heeft dat zin? Juist de browser.

Randal Peelen:
[39:31] Heel veel incognito-fenstertjes openen.

Sander Bijleveld:
[39:33] Ja, heeft dat zin?

Jurian Ubachs:
[39:33] Safari. Moet Safari.

Sander Bijleveld:
[39:36] Ik heb dat nu dus niet gedaan. Ik denk, we gaan het gewoon kijken met één browser. Twee telefoon ook open.
Ik open die rij. Ik sta op plek 60.000.
En binnen 10.000 zijn ze op, want iedereen koopt 16 kaarten natuurlijk. Ja.

Jurian Ubachs:
[39:50] Acht per account geloof ik maximaal.

Sander Bijleveld:
[39:52] Was het macht? Macht acht. Dus nee, ik vond het wel weer jammer.
Maar ik zat ook te denken...
Ik zou ook niet weten hoe je dat tegenwoordig, in deze tijd waar er zoveel vraag naar tickets en ervaringen en festivals is, hoe je dit anders zou kunnen doen. Als een lowlander zijn.

Jurian Ubachs:
[40:05] Nou ja, ik heb weleens gedacht van eigenlijk zou je de helft of een deel van de kaartverkoop gewoon weer fysiek moeten maken.
Zodat de echte die-hard drie dagen van tevoren met een tentje bij de box-office...
Die recordshop kan wel vet zijn.

Randal Peelen:
[40:16] Kijk.

Jurian Ubachs:
[40:16] En dat is niet leuk, maar dan beloon je wel... Het is al wel een klein festival.

Randal Peelen:
[40:19] Hè? Het is al een soort klein festival.

Jurian Ubachs:
[40:21] Ja, maar dan beloon je ook wel de soort van echte die-hard, als je er echt heen wil. Het zal niet... Natuurlijk gaan dan mensen zeggen, ik heb gewoon een baan. Ik kan dat niet doen.

Sander Bijleveld:
[40:29] Zakt voor jou, je hebt ook vrije dagen.

Jurian Ubachs:
[40:31] Andere mensen die kunnen.

Randal Peelen:
[40:34] Sander, even de waarheid.

Jurian Ubachs:
[40:36] Dan verdeel je het een beetje. Snap je wat ik bedoel? Nu is het inderdaad echt zo van, ga maar staan.
Sommige mensen hebben het systeem een beetje door. Weten dat je met Safari 80.000 schermpjes kan openen.
En dan hopen ze dat je... Kijk, ik had toevallig deze keer bij Lodens Heelveel Massel. Ik had één scherm open.
En ik kwam draai binnen op 4000. Dus ik had inderdaad acht kaarten.

Sander Bijleveld:
[40:56] Verkoop je ze?

Jurian Ubachs:
[40:57] Nou ja, dat is wel grappig Want ik weet niet hoeveel jij er zoekt Weet ik ook nog niet Maar er is een moment geweest dat we op de Slack Van gewoon de MNOT Slack Meer kaarten hadden dan mensen die kaarten aan het zoeken waren Volgens mij Dat krijg.

Sander Bijleveld:
[41:12] Je dan een beetje Dat mensen.

Jurian Ubachs:
[41:14] Meer kaarten Mensen hadden gewoon vrienden gevraagd Wij willen naar Lone Zouden jullie met ons mee in de rij willen gaan staan Zodat als jullie erdoor komen jullie voor ons kaart kunnen kopen Dat.

Ongelukkige situatie in verschillende kanalen


Randal Peelen:
[41:22] Is trouwens heel gek gelopen Want ik was een van die mensen die aan de mouw werd getrokken. Kun je even helpen? Ik had alleen oprecht niet door.
Ik zat op de Weerwolven-slag in een kanaal waar mensen dat zochten.
En jij zat op de gewone MNOT-slag in een kanaal waar mensen dat zochten.
Ik wist niet dat jij ook tegelijk bezig was.
Maar aan onze kant van de schutting was precies hetzelfde aan de hand.
Dat er gewoon op een gegeven moment vijf mensen fences open hadden.
Op een gegeven moment hadden we, volgens mij in totaal, we konden 24 kaarten kopen. En dat hadden we niet eens nodig.
Dus ik heb, wat was het, ik had twintig van die browservensters open.
Het is van grap op bij Ticketmaster, als je een venster open hebt staan, die staat in de rij, dan staat er onderin je rij-ID.
Zo weet je ook als je heel veel tabbladen opent en je ziet datzelfde rij-ID steeds, Dit is niet de manier waarop ik ga winnen. Want ik heb maar één slot in plaats van wel twintig tabbladen.
Nou goed, dus ik had op de juiste incognito manier... met de juiste browser heel veel van die ID's.

Ruurd Sanders:
[42:18] Zit je dan met een account er dan in?

Randal Peelen:
[42:20] Nog niet. Op het moment dat je in de queue zit, zit je nog niet aan een account.

Ruurd Sanders:
[42:23] Dat werkt bij Tomorrowland bijvoorbeeld niet. Dan moet je dan met een account erin.

Randal Peelen:
[42:26] Klopt. En daar heb ik ook in de rij gestaan. Dat even zo meteen.
Maar ik ben dus twee keer door de rij gekomen. In mijn eentje. Twee keer.
En ik heb zelfs dat tweede keer weggeklikt. omdat ik dacht, ja, ik kan niemand meer vinden die hem mocht.

Jurian Ubachs:
[42:38] Heel veel luisteraars, wie is hard nu beleefd?

Randal Peelen:
[42:40] Ja, dat snap ik. Maar jij bent dan wel ook een onderdeel van het probleem.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen even tussendoor Hij is de reden waarom je het niet doet.

Sander Bijleveld:
[42:49] Even een stukje context.

Randal Peelen:
[42:50] Even een stukje context. Ik wilde niet naar Lowlands en ik heb met mijn creditcard 2600 euro voorgeschoten.
Ik kwam nog een keer door de queue en dacht, ik zal nog een keer 2600 euro voorschieten.
Weet je wat? Gaan jullie maar lekker naar Lowlands.

Sander Bijleveld:
[43:04] Jij solliciteert hier weer naar Kruijl Richmitch volgens mij. Ja.

Jurian Ubachs:
[43:07] Ik heb ook inderdaad acht kaarten op mijn creditcard staan nu. Ook lekker.

Ruurd Sanders:
[43:11] Maar oké, ik heb afgelopen twee zaterdagen in de rij gestaan bij Tomorrowland.
Daar willen wij graag een keertje heen. Want gewoon een keer meemaken.
Want ik ben daar nog nooit geweest. Maar zo leuk om mee te gaan.

Randal Peelen:
[43:26] Ja.

Ruurd Sanders:
[43:26] I know.

Randal Peelen:
[43:26] Ik hou niet eens van EDM.

Ruurd Sanders:
[43:28] Nou ja, ik dus wel.

Jurian Ubachs:
[43:29] Ik heb echt de meest verstokte metalhead van de wereld. Dat ben jij niet, Rand. Want die heb ik daar mee naartoe gesleept. En die vindt het helemaal fantastisch.
Ik bedoel Jeroen. Ik bedoel Jeroen.
Dat is echt een metalhead to the max En die vindt het gewoon het beste festival van de wereld Ik vind het ook.

Ruurd Sanders:
[43:41] Is het ook Maar kunnen jullie even ophouden, want ik heb het namelijk niet Maar hoe goed was het dat je zat bij die mainstage.

Randal Peelen:
[43:46] Staat En dan op een gegeven moment.

Ruurd Sanders:
[43:47] Twee fucking zaterdagen Je hebt op rente, ik nou ga ik rente Je gaat er nooit komen.

Jurian Ubachs:
[43:53] Dus je kan beter naar ons luisteren Wat had ik dan moeten doen?

Sander Bijleveld:
[43:57] Ik weet het Apple Vision Pro kopen En dan gewoon digitaal En sneller internet Want dat van nu.

Tips voor het kopen van kaartjes voor festivals


Randal Peelen:
[44:04] Is nog Ja.

Ruurd Sanders:
[44:05] Want anders heb je het gewoon niet, anders kun je niet in acht jaar winnen.

Jurian Ubachs:
[44:06] Dus Apple Fipro kopen, online een advertentie zeggen, vragen of iemand hem wil ruilen, jouw Apple Fipro wil ruilen tegen twee kaarsjes.

Ruurd Sanders:
[44:11] Dat moet het doen zijn.
Nee, maar vertel. What's the secret?

Randal Peelen:
[44:15] Nou, dat wist ik.

Jurian Ubachs:
[44:16] Dat had ik nu klaar.

Randal Peelen:
[44:17] Ja.

Ruurd Sanders:
[44:17] Ik kan het wel zeggen.

Randal Peelen:
[44:18] Jurrian en ik zijn meerdere keren geweest. Maar dat hielp dat we iemand kenden die een van de podiums... Nog even.

Jurian Ubachs:
[44:24] In die tijd was dat anders. In die tijd kon je door organisatoren van Podia op een soort van friends and family lijst gezet worden. Dat moesten we nog steeds wel gewoon kopen.
Alleen hadden we gewoon een link naar kaartverkost. Dus dan...

Randal Peelen:
[44:35] Exact.

Ruurd Sanders:
[44:35] Dat hebben we een aantal jaar gedaan.

Randal Peelen:
[44:38] Goeie nuance. Nou, dat al een poos niet meer. Jij bent er ook een keer doorheen gekomen.

Jurian Ubachs:
[44:41] We zijn er twee keer, gewoon mensen uit onze vrienden zijn er doorheen gekomen.
Twee keer via de wachtlijst ook. Dat is ook echt wel een tip.
Als je geen kaart hebt, schrijf je in voor de waitinglist.

Ruurd Sanders:
[44:50] Had ik gedaan.

Jurian Ubachs:
[44:51] Ja, dus dat is al twee keer gelukt. Dat is van tevoren.

Ruurd Sanders:
[44:54] Dus ik heb me gepre-registerd. Dus ik heb één zaterdag al in de queue gestaan.
En dat was volgens mij de eerste, de early bird.

Jurian Ubachs:
[45:02] Ja, dat klopt.

Ruurd Sanders:
[45:03] En dan nu weer een zaterdag, twee keer een half uur.

Jurian Ubachs:
[45:07] Het zijn eigenlijk nog drie zaterdagen op rij. Want de eerste zaterdag heb je ook nog Global Journey. niet. Alleen ja, voor ons kan het niet echt uit, omdat je betaal je extra voor de reis.

Ruurd Sanders:
[45:14] Ja, in de Belgen hebben we dat een losse verkoop.

Jurian Ubachs:
[45:17] Volgens mij nog. Nee, maar de waitinglist is aan het einde van de laatste verkoop, dan opent de waitinglist.
Daar moet je je nog even apart voor inschrijven. Geef je ook aan wat je voor je ticketvoorkeur is.
En dan kun je eventueel, want mensen cancelen nog wel eens, zeker vanuit de Global Journey pakketten schijnen er nog wel kaarten terug te komen.
Ja, en dan is het natuurlijk voor hun niet altijd meer te doen om een nieuw Journey pakket aan te bieden.
Dus de passen die dan horen bij de Global Journey pakket, die willen nog wel eens terug de verkoop ingegaan. En dan krijg je gewoon een mailtje.
Dan krijg je gewoon van, joh, je staat op de waitinglist.
We hebben vier passen voor deze dag. Whatever, whatever.
Wil je ze kopen? En als je dan ja zegt, dan alsnog kaart. Maar dat is twee keer gelukt. Het is ons ook wel eens niet gelukt.
En ja, goed wat ik zeg. We kennen inderdaad ook wel mensen die een beetje bezig zijn met feestjes organiseren en die soms in de gelegenheid zijn om mensen uit te nodigen. En soms ook niet.
Voor de goede orde, zoals het nu voorstaat, ben ik dit jaar ook niet bij Tomorrowland.
Ik ken een heel aantal mensen die in de rij hebben gestaan. Zelfs ook namens ons. Ook mensen die helemaal niet naar Tomorrowland toe hoeven.

Randal Peelen:
[46:13] Ik heb ook voor jou in de rij gestaan.

Jurian Ubachs:
[46:14] En Arnoud heeft voor ons in de rij gestaan. En ik weet niet wie verder nog meer.
Maar een heleboel mensen. En niemand kwam ook maar in de buurt.
Je bent deze geregistreerd.

Ruurd Sanders:
[46:25] Dank voor de tip. We gaan zien of het lukt.

Jurian Ubachs:
[46:28] Ik denk wel dat als het op het moment van inschrijven voor de opbetinglist gaat, dan ben je wel laat.

Randal Peelen:
[46:33] Als het aan mij ligt, Sander, ga jij gewoon naar Lonens.

Sander Bijleveld:
[46:36] Heftig.

Randal Peelen:
[46:37] Je wil dit graag.

Sander Bijleveld:
[46:38] Ik vind het wel heel leuk.

Randal Peelen:
[46:39] Waar ik dus van geniet is, ik ga dit jaar naar Jeralner.
Ik heb zeg maar één credit om een weekend naar een festival te gaan. En dat wordt Jeralner.
En daar kun je gewoon echt wel eenvoudige kaarten verkopen.
Eigenlijk moet je de early bird kaarten kopen, want die zijn nog iets goedkoper.

Jurian Ubachs:
[46:55] Het is wel, ik moet wel zeggen, dat is al een weekend pace wel of daar.
Want ik ga dus één dag, omdat ik op de donderdag, voordat Jera begint, sta ik in het Goffertpark naar Bruce Springsteen te kijken.
En dan ga ik dus die vrijdag naar Jera, met name voor Dropkick Murphys eigenlijk.
En die ene vrijdag kost volgens mij 107 euro.
Ik weet niet wat een weekendticket kost, maar ik denk dat één dag de helft van een weekendticket is.

Randal Peelen:
[47:18] Ja, dat klopt, 240.

Jurian Ubachs:
[47:19] Dus dat is een ding. Nou, wel leuk is dat ik ga in het kielzorg daarvan.
We hebben nog een aantal andere mensen ook dagkaarten gehaald, dus we hebben een leuk clubje alvast.

Randal Peelen:
[47:27] Het enige waar ik nog over twijfel is of ik wel of niet weer zo'n glampingtent koop. Want ik heb dus meerdere mensen die meegaan.

Sander Bijleveld:
[47:33] Zoals superpunk.

Randal Peelen:
[47:34] Twee stellen. En wat ik dus lastig vind, dat ene stel.
Ja, je hebt zo'n glampingtent altijd met z'n tweeën. Zo'n lodge, weet je wel. Zo'n houten hut met een matras erin.
Ik geniet daar enorm van. Ik ben ook oud genoeg dat ik dat gewoon nodig heb.
En die gaan dus of samen, maar die willen samen in een tent.
Een ander stel waar ik mee ga, die gaan waarschijnlijk ergens in de buurt.
Of als ze een glamping ding nemen. Dan zijn ze met z'n tweeën.
Dus ik heb nu niemand die met mij in een glamping hut wil. Dat vind ik zo kut.

Sander Bijleveld:
[48:03] Is dit jouw open solliciteiten voor een glamping maatje?

Randal Peelen:
[48:05] Ja hoor.

Jurian Ubachs:
[48:06] Als ik een weekend was gegaan dan had ik het zeker gedaan.

Randal Peelen:
[48:09] Maar misschien.

Sander Bijleveld:
[48:11] Want ik weet niet of de mensen op Slack nu gaan reageren. Misschien moet je erbij vermelden. Snurk jij of niet?

Jurian Ubachs:
[48:15] Dat maakt een groep op een campingterrein helemaal niet uit.

Randal Peelen:
[48:17] Daar is altijd herrie.

Jurian Ubachs:
[48:20] Maar ik wilde dat dus eigenlijk doen op Lowlands. Zo'n glamping ding.
Dat kost wel geld. Maar oké, weet je. Mijn nachtgris is me wel iets waard.
Maar ja, we gaan met een hele groep. Die willen allemaal een beetje bij elkaar staan. Maar ze willen toch weer geen groep stikken. Dat dan weer niet.
Want ze willen niet die plek. Dus heel gedoe waarschijnlijk.
It's a whole thing. Maar dat dus. Ik ben gewoon normaal. Een normaal tentje.
Geen glamping. Ik wilde het wel.

De charme van samen afzien op de camping


Sander Bijleveld:
[48:40] Maar dat is mooi man. Dat is juist. Samen afzien. Weet je wat ik mooi vind?

Jurian Ubachs:
[48:46] Ik vind het mooi dat ik 20 minuten auto rijden vanaf Lowlands woon.
En ik denk dat ik het één nacht ga proberen op die camping. En nacht twee ga ik naar de douche waar geen rij staat. En een bed waar geen rij staat.
Een bed waar geen rij staat.
Als je een bed tegenkomt waar geen rij staat, dan moet je kammassen.

Randal Peelen:
[49:00] Ik ben nu bijna 40 en ik heb twee jonge kinderen. Nachtrust is mij zoveel waard.

Jurian Ubachs:
[49:04] Ja, ik wil het zeggen. En mensen... Wat met die camping experience bij Lowlands?

Randal Peelen:
[49:08] Wat op met die camping experience? De haren. Ik had toen ik begin twintig was al moeite om dat weekend door te komen.

Jurian Ubachs:
[49:14] Ik wil jullie op zondag wel zien.

Ruurd Sanders:
[49:14] Met Lowlands heb ik situaties meegemaakt waar gewoon het inboedel van andere tenten gewoon voorbij kwam drijven. Dus dat kan ook nog.

Jurian Ubachs:
[49:23] Als het kut weer is ga ik überhaupt niet slapen daar. Dan ga ik gewoon zwaar.

Sander Bijleveld:
[49:26] Eerlijk is eerlijk, dat heb je wel onthouden. Dat was wel de ervaring van dat jaar die je nog steeds weet.

Ruurd Sanders:
[49:32] Mijn mooiste ervaring, het is helemaal geen mooiste ervaring. Twee dagen voordat, een versie van Lowlands en dan kwam Manu Chao, Mijn vrouw en ik waren daar enorm fan van. Dus we hadden met z'n tweeën een kaartje.
En twee, drie dagen van tevoren komt ze erachter dat ze zwanger is.
En besluit niet te gaan. Want ze was echt serieus misselijk en ziek en weet ik wat allemaal.
En ik sta dus vervolgens in de tent bij Manu Chao. Ik ben helemaal hyper.
En wat besluit ik met mijn stomme hoofd? Om van iemand even een mobiele telefoon te lenen. En haar te gaan bellen om haar mee te laten genieten van Manu Chao.
En ze was echt super pissig. Dat zijn mijn herinneringen van Lowland.

Jurian Ubachs:
[50:09] Maar even tegen haar.

Sander Bijleveld:
[50:10] Ik snap ook niet af.

Ruurd Sanders:
[50:12] Zij was not amused.

Ticketbots nemen kaartverkoop over


Randal Peelen:
[50:15] Het was ook not amused. Het was Manachau.

Sander Bijleveld:
[50:19] Speciaal zwanger geworden.
Wordt ze gebeld. Ja.

Ruurd Sanders:
[50:25] Mooi hè.

Sander Bijleveld:
[50:26] Ik voel dat wel.

Jurian Ubachs:
[50:27] Even terug in die kaart verkopen. Hebben jullie ook meegekregen dat een heel aantal kaarten... 6000.

Sander Bijleveld:
[50:33] Schijnbaar zijn er bots die het voor elkaar krijgen om 6000 tickets te reserveren.

Jurian Ubachs:
[50:37] Nou ja, hij schijnbaar heeft ticketmassa dus opgespoord en heeft dat doorgekregen.
Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat deze bots in elke kaartverkoop zitten.
Want kijk maar eens, als Tomorrowland of een andere grote verkoop is, binnen een minuut staan er op, hoe heet die ene hele dure doorverkoopsite, ook alweer waar iedereen altijd zijn kaart haalt?

Randal Peelen:
[50:55] Eventim.

Jurian Ubachs:
[50:55] Nee, niet die.

Ruurd Sanders:
[50:57] Eventix is gewoon een normale.

Sander Bijleveld:
[50:58] Ik haal altijd weer ticketswap dan, maar dat mag maar max 10% duurder ofzo.

Jurian Ubachs:
[51:04] Ik heb net al mijn vensters gesloten. Probleem. Maar nee, ik kom er even niet op.
Ze staan altijd heel goed in Google. Via gogo, dat is hem. Dezelfde minuut dat hij verkoopt, staan er al meteen tickets op via gogo. Gewoon binnen een paar minuten.

Sander Bijleveld:
[51:17] Als wij weten, we gaan een x-aantal tickets scoren. En die kunnen we gewoon aanbieden.

Ruurd Sanders:
[51:23] 10% van het totale aantal tickets.

Jurian Ubachs:
[51:24] Goed voor jou, Sander. En ook voor alle andere mensen.

Sander Bijleveld:
[51:27] Zaterdag, hè?

Jurian Ubachs:
[51:28] Zaterdag om 11 uur. Aankomend zaterdag. De 10 is dat uit mijn hoofd.

Randal Peelen:
[51:31] Doe ik voor je in de rij? Doe ik voor jou.

Jurian Ubachs:
[51:33] Ik kan ook wel meedoen. Mijn eigen account zit vol, maar mijn vriendin nog niet.

Ruurd Sanders:
[51:38] Als jullie hem dan helpen, kun je hem dan een Tomorrowland-ticket...

Sander Bijleveld:
[51:41] Dat was zo geweldig, Tomorrowland, jongens. Dat was echt het mooiste festival.
Ik ben er nog nooit geweest, maar... Oh.

Ruurd Sanders:
[51:47] Tomorrowland. Ah, flikkerdik.

Jurian Ubachs:
[51:48] Ik weet eigenlijk niet of Tomorrowland leuker wordt als... Weet je.

Ruurd Sanders:
[51:50] Lowlands.

Randal Peelen:
[51:50] Lowlands is echt leuk. Absoluut. Zeg het.

Jurian Ubachs:
[51:52] Fuck aan. Hij hoorde het goed.

Randal Peelen:
[51:53] Maar luister, hij ziet die tenten voorbij drijven. Zo naar de wappie is die man. Dat heeft toch niks aan met hem daar.

Jurian Ubachs:
[52:00] Volgens mij is het nu ook zo iemand die op een dancefeest...
...dan zonder shirt zo voorbij komt lopen.

Randal Peelen:
[52:03] Ja, en ik denk ook dat...

Sander Bijleveld:
[52:04] Kunnen jullie de techno-viking?

Randal Peelen:
[52:05] Als hij de kans krijgt, dan doe je zo'n Vision Pro op en dan staat hij daar een heel lachje in zijn eentje in de hoek van de zaal.

Sander Bijleveld:
[52:11] Ik vind Ruurt wel een technoviking.

Jurian Ubachs:
[52:13] We gaan nu twee gesprekken door, maar kijk, dit is zo fijn voor de luisteraar.

Randal Peelen:
[52:16] Helemaal niks, man. Volgende onderwerp.

Jurian Ubachs:
[52:17] Mag ik nog één ding over Tomorrowland zeggen?

Randal Peelen:
[52:19] Nee, nee, nee. Ja.

Jurian Ubachs:
[52:20] We hebben namelijk een gemeenschappelijke vriend die luistert naar een tom.
En die heb ik vorig jaar meegevraagd, maar hij wilde niet.

Ruurd Sanders:
[52:26] Serieus?

Jurian Ubachs:
[52:26] Ja, ik had een kaartje over voor Tomorrowland. Ik vroeg of je mee wilde.
En dan heeft hij nee gezegd.
Want hij wilde per se voor de eerste keer samen met z'n vrienden.
Inmiddels heeft hij al een paar keer tegen me gezegd dat hij er wel spijt van had.

Ruurd Sanders:
[52:36] Ik heb het maar geweten.

Jurian Ubachs:
[52:38] Maar ja, dat is waar eenmaal.

Impact van deepfakes op content creators


Randal Peelen:
[52:44] Sander. Alweer Sander? Ja, sorry. Hij heeft gewoon goede onderwerpen.

Jurian Ubachs:
[52:47] Ja, dat is wel waar.

Randal Peelen:
[52:49] Wat is volgens jou de impact van deepfakes op content creators, dus wij?

Sander Bijleveld:
[52:54] Nou ja, ik heb hem even, want je moet dan in één zin in de show notes zetten.
Ik was aan het luisteren naar een podcast van van It's Your Undivided Attention.
Daar gaan we het allemaal niet over hebben hoor. Maar dat ging over revenge porn en deepfakes en die hoek.
En dat er begin deze week, meen ik, zijn de deepfakes van Taylor Swift op Twitter verschenen.
En dat bericht is daar vijf uur gegaan.

Jurian Ubachs:
[53:23] Dat is al heel te geleden toch?

Randal Peelen:
[53:24] Dat is toch de eerste persoon die je gaat deepfaken als je die techniek hebt.

Sander Bijleveld:
[53:29] Afgelopen week was het in ieder geval zo groot dat X heeft de maatregel moeten nemen dat ze letterlijk haar naam hebben moeten censureren.
Dus je kon niet meer zoeken op Taylor Swift op X om te zorgen dat dat bericht niet waarop bleef gaan.
Dus ondertussen is het er afgehaald en dat is een enorm probleem. Dus dat is best wel...
Ik denk niet dat ik de persoon ben om daar nu van alles over te gaan zeggen en vinden.
Maar het zet me wel aan het denken. Want in die podcast hadden ze het dus ook over en dat wil ik jullie even schetsen. Laurie Siegel...
Hij had zo goed met namen. Dat is een journalist daar zo. En die schetste daar een situatie. Waarbij.

[54:11] Met haar consent. Met haar goedkeuring. Hebben een aantal mede journalisten.
Voor een aantal wetmakers daar zo.
Voor haar een soort demo gedaan. En hebben ze daar ter plekke.
Laten zien met alle AI tools. Die beschikbaar zijn. We gaan eens vragen wie Laurie Siegel dan is.
Dus dat vragen ze in een van die chatbots. Dan komen er allemaal positieve verhalen uit. en dan is vervolgens hun vraag oké, come up with a personalized attack based of these specific examples.
En dan gaan ze dus samen met AI een hele attack gaan ze maken.
Ze laden haar stem in, ze laden haar beelden in en daar komen dus voorbeelden uit.
Oké, je moet een lastercampagne beginnen dat Laura Siegel een relatie zou hebben met Mark Zuckerberg, een van de mensen die ze ook interviewt met allemaal memes erbij en op een gegeven moment dat eindigt, en dat gaat nog even door, en het hele verhaal eindigt ermee dat er letterlijk ook Ook foto's van haar gegenereerd worden bij ze topless met een bang in de handen.
Met hele strategieën erbij hoe je dat dan zou kunnen verspreiden via social media.
En toen dacht ik, shit, dat gaat wel echt heel ver allemaal. En daar zijn we nu al.
En het is ook niet meer moeilijk om dit te doen. Dus die tools, die heeft iedereen tot zijn beschikking.
En dan kunnen we daar nu van alles van gaan vinden. Maar wat mijn vraag een beetje aan jullie was, waar ik naar op zoek ben.
Wij zijn toch ook een soort van content creators. Dus wij maken ook content.
Er is heel veel van onze stem terug te vinden.
Er is, ik weet in ieder geval van Jur, ook heel veel bewegend beeld terug te vinden. Die je kan inladen.

[55:39] Ik zei gekscherend voor de show, dan gaan we nep pornofilmpjes van Jur maken.
Dat als het maar met vrouwen is, maakt het niet uit.

Jurian Ubachs:
[55:49] Dat zeiden jullie.

Sander Bijleveld:
[55:50] Dat zei Rand al een beetje.

Jurian Ubachs:
[55:52] Voordat we dat krijgen, dat heb ik niet.

Sander Bijleveld:
[55:54] Gekscherend. Maar het kan dus ook iets anders zijn. Maar zo'n algoritme gaat bepalen op basis van jouw geschiedenis, wat is de beste manier om jou volledig kapot te maken.
Ik vind dat best heftig. Dan denk ik, shit, moet ik nou wel mijn stem online gaan zetten?

Jurian Ubachs:
[56:08] Ik ligt daar met veertien van die Feyenoord-chicks.

Deepfakes en de duistere kant van innovatie


Randal Peelen:
[56:12] Het hele Feyenoord-elftal. Het mannen-elftal.

Ruurd Sanders:
[56:15] Het ding met die deepfakes, wat ik daar wel apart aan vind, is dat, kijk, toch maar even terug op die Vision Pro, dat ding maak je en je bent enthousiast en je wilt AR en dat soort dingen.
En vervolgens zitten er klootzakken zitten samen met dat ding te lunchen en hebben we een rolbeeld van de toekomst.
Gassen die in de toekomst, die in het verleden hebben gewerkt aan deepfakes, waren direct al bezig die kunnen toch niet een moment hebben gedacht, dit gaat misbruikt worden.
Nee, het primaire doel hiervan is al het misbruiken van en vervolgens mensen toch helemaal kapot te maken.
Waarom ontwikkel je dit überhaupt? Dat kan toch geen ander doel hebben gehad dan alleen maar fake maken.

Sander Bijleveld:
[56:55] Jij zegt de Apple Vision Pro en ik weet dat het bij Apple best wel goed geregeld is, maar wat dat ding wel doet, je houdt het voor je gezicht en dat gaat minutieus een scan van jouw gezicht maken.

Ruurd Sanders:
[57:02] Nee, maar ik bedoelde meer dat je je innoveert iets en het kan dan verkeerd uitpakken het is een mensen hebben daarna ik ga dus niet gewoest en ik wist niet dat het zo zo toegepast zou worden en dat is het er want wij zijn mensen hebben kunnen ook vreselijke dingen bedenken en iemand maakt iets heel moois en uiteindelijk kan iemand met een zieke gedachtegang kan daar iets in maken hoe schrijf je zo'n autoon bom is ontstaan ja maar goed dus misschien nooit zo'n goed idee maar de persoon die je hebt allemaal Allemaal van die bollebozen die dus, weet ik veel, dan tech-demo's maken voor deepfakes en weet ik wat allemaal.
En hoe makkelijk dat gaat.
Ik kan me niet voorstellen dat die mensen die dat aan het maken zijn, of daarin innoveren, die moeten toch gelijk op hun netvlies hebben staan, dit gaat dag één al misbruikt worden voor vervelende dingen.
Waarom zijn we hier in godsnaam mee bezig?

Randal Peelen:
[57:49] Nee, hoezo zijn we daar... Als dat hun doel is, dan is dat doel toch geslaagd. Mensen willen dit.

Ruurd Sanders:
[57:55] Maar dan snap ik niet dat je daar je tijd in steekt.

Randal Peelen:
[57:56] Het is supersimpel. Mensen willen porno van Taylor Swift. Dit is gewoon vraag en aanbod. Dit is wat mensen willen.
Dat gaat Taylor Swift nooit doen. Dus dan moeten we maar deepfakes maken.
Ik vind het verschrikkelijk als ik Taylor Swift ben.
En iemand maakt dat soort filmpjes over mij. En ik wil dat niet.
Lijkt me super kut. Maar laten we niet verbaasd reageren dat mensen dit maken.

Sander Bijleveld:
[58:17] Ik vind het steeds makkelijker ook. Dus het is nu Taylor Swift die heel bekend is. Maar die kan dan hopelijk een voorbeeld dienen.
Maar het is echt niet meer moeilijk om ook zoiets te doen voor Randall Pelin.

Randal Peelen:
[58:25] Maar wacht even. Jij wil nu inzoomen op het filosofische concept.
Dat je nu eigenlijk de eenvoud van... Jij noemde dat volgens mij mensen kapot maken.
Eigenlijk verhoogd. Ja, dat is wel lastig.

Sander Bijleveld:
[58:37] Ja, maar ook hoe makkelijk het is. Ik zoek daar wel van.

Randal Peelen:
[58:39] Ik vind ook niet dat dit per se in een ander... Het valt voor mij in hetzelfde straatje met eigenlijk hoe...
online, filterbubbles en fake news ook politieke campagnes kapot maken.
Hoe hele gekke figuren aan de macht komen.

Ruurd Sanders:
[58:55] Dit jaar een Amerikaanse verkiezingen maar op wachten.

Randal Peelen:
[58:59] Het wordt steeds makkelijker. Het is een groot probleem, maar we leven wel in die wereld. We zullen ook wat competenter moeten worden in weer een beetje de journalistieke basisprincipes van wat is de waarheid en hoe controleer ik dat.

Sander Bijleveld:
[59:12] Ik zat er ook na te denken en ik weet helemaal niet of het zo is Maar het zou ook zo kunnen zijn dat we in een gek soort tussenperiode zitten.
Waarin het over 10, 15 jaar, als er een sekstape van randel uitkomt.
Omdat niemand weet of het echt of nep is. Dat het ook helemaal geen donder meer toe doet.

Randal Peelen:
[59:29] Ik hoop ook dat we over 10 jaar iets minder preuts zijn. Ik bedoel, seks is gewoon een dierlijk ding. Waarvan iedereen nu stijl achterover slaat.

Sander Bijleveld:
[59:36] Ik gebruik nu seks. Je kan seks, een snufvideo.
Noem iets gek. Omdat je niet meer kan bepalen Wat is een snufvideo?

Ruurd Sanders:
[59:48] Nooit van een snufvideo.

Sander Bijleveld:
[59:50] Omdat ik niet kan bepalen Maar niet.

Randal Peelen:
[59:52] Hier Jurrian weet het ook niet Ik weet wel.

Sander Bijleveld:
[59:57] Helaas.

Ruurd Sanders:
[59:58] Het is niet prettig Dat zetten.

Bezorgdheid over persoonlijke online veiligheid en privacy


Sander Bijleveld:
[1:00:01] We aan het denken Ik wil het daar met jullie over hebben Is dit nou een tijdelijk ding?

Jurian Ubachs:
[1:00:06] Laat ik dit googelen veilig of niet?

Sander Bijleveld:
[1:00:08] Ik schrijf het niet Ik denk dat je wel gewoon een uitleg ervan krijgt.

Jurian Ubachs:
[1:00:13] Ik heb een vaag idee wat het inhoudt.

Randal Peelen:
[1:00:15] Maar wat was je vraag?

Sander Bijleveld:
[1:00:17] Nou meer het houdt mij dan bezig. Ik heb best wel veel van mijn stem online staan.
Dus voor mij is het ook mijn ideeën en mijn gedachtengangen staan ook online.
Dus je kan mij als AI best wel goed leren kennen denk ik.
Als je het allemaal inlaat. Moet ik me daar zorgen over maken? Ja.

Randal Peelen:
[1:00:34] Ik zou daar zeker wakker van gaan liggen. Alleen het helpt niet.

Geen resultaat ondanks inspanningen.


Sander Bijleveld:
[1:00:39] Het helpt niet.

Verzet is zinloos, focus op waarheid en nep


Randal Peelen:
[1:00:42] Ik weet dat het niet antwoord op je vraag is. En ook niet de filosofische toevoeging die men verdient.
Alleen ik zit heel erg in kamp. Het gaat wel gebeuren.
Ik ben blij dat ik best wel lang popcorn kan eten.
Want ik ben nou ook weer niet zo bekend. En mensen hebben voor zover ik weet nog geen gekke dingen met mij gedaan. Lijkt me raar als het wel gebeurt.
Het gaat gebeuren. Het is aan het gebeuren. Verzet is zinloos.
En ik zie dus de enige kans die we hebben.
Zelf met z'n allen weer wat beter worden. In onderkennen wat de waarheid is.
En wat wel en niet echt een nep is.
Dat helpt niet. Want als ik blijkbaar porno van Taylor Swift wil zien.
Dan word ik op mijn wenken bediend tegenwoordig. En dat is heel erg kut voor haar. En daar moeten we ook allemaal wel aan doen.

Sander Bijleveld:
[1:01:28] Het moet op zich ook niet uitmaken of het echt of nep is. Zelfs zonder consent gedeeld is. Ik bedoel, ook als jij een echt filmpje hebt gemaakt en het is zonder jouw consent, online gooit is dat even slecht.
Maar goed, dus ik heb ook niet het antwoord. Maar dat hield mij een beetje bezig.

Randal Peelen:
[1:01:42] Laten juist de partijen, maar degene zijn die hier het meest fantastische AI-achtige tools bouwen.
Ik denk niet dat de oplossing in tech ligt.

Jurian Ubachs:
[1:01:53] We hadden dan wel een regelgeving. Want ik ben eigenlijk een beetje van, Randers zegt, ik hoop dat de wereld over tien jaar wat minder preuts is.
is. Ik ben eerder bang dat het de andere kant op gaat.
Omdat we straks niet meer kunnen zien wat echt en nep is. Dat er landen zijn die gewoon porno gaan verbieden.
Omdat we straks niet meer kunnen zien wat echt is. Dus ook niet weten wat met consent gemaakt is.
Ja, dan wordt het heel lastig. Ik denk serieus dat de mensen gewoon zeggen, nou laten we het dan maar helemaal verbieden.

Randal Peelen:
[1:02:17] Maar er zijn genoeg landen waar het al zo is.

Ruurd Sanders:
[1:02:18] Ik heb zojuist een hele zieke, positieve gedachte achter een deepfake video.

Sander Bijleveld:
[1:02:22] Oké.

Ruurd Sanders:
[1:02:23] Wat als, en die sta ik dus totaal niet achter, maar wat als het juist kan voorkomen dat, denk bijvoorbeeld aan kinderpordo.
Daar worden helaas kinderen voor ingezet. En wat als we zeggen van, hé, je kan diezelfde video krijgen met een willekeurig kind wat gegenereerd is door een AI.
Met jouw smaken.

Jurian Ubachs:
[1:02:43] Maar kijk, stel dat dan iemand, de cybercrime afdeling van de politie, vindt een server, vindt beelden.
Zij kunnen dan dus niet gaan achter Misschien voor sommigen Nee.

Ruurd Sanders:
[1:02:54] Dat is de.

Jurian Ubachs:
[1:02:54] Keerzijde Je weet niet of het echt is Omdat het zo ernstig is Zal je er vanuit moeten gaan Maar stel.

Ruurd Sanders:
[1:03:02] Ik ga naar een website www.pedo.deepfakes En ik kan daar gewoon een foto van Het klinkt heel ziek Maar van een kind wat ik leuk vind Ik upload daarvan, ik ben bediend, Ik blijf van die kinderen af Die kinderen komen niet in een ziek netwerk terecht Die ze voor de rest van hun leven Het is de uitgang.

Jurian Ubachs:
[1:03:19] Van deze aflevering.

Ruurd Sanders:
[1:03:20] Ja, nee, maar ik bedoel maar.

Sander Bijleveld:
[1:03:22] Nee, maar kijk, je zou kunnen zeggen...

Ruurd Sanders:
[1:03:25] Maar stel dat dat kind dat nooit ziet.

Randal Peelen:
[1:03:27] Dit gebeurt natuurlijk al.

Ruurd Sanders:
[1:03:29] Dus als je het niet ziet, ben je dan geraakt?

Sander Bijleveld:
[1:03:30] Het hoeft ook geen bestaand kind te zijn. Dat is wat je eigenlijk zei.
Je zou als staat kunnen zeggen, pedofilie is een ziekte.
En om mensen te behandelen gaan wij gereguleerd een platform maken.
Waarbinnen we nep content aanbieden. Als een soort van heroïne addict.
Die we kleine shots heroïne geven om...

Ruurd Sanders:
[1:03:46] Zoiets.

Sander Bijleveld:
[1:03:48] Ja.

Randal Peelen:
[1:03:48] Het gebeurt natuurlijk al. Ik denk dat het moeilijk is te verdedigen...
dat het moreel niet één stapje boven het echte misbruik ligt.
Maar ik denk dat we dat deepfake...
gesprek een keer goed moeten uitnutten met iemand die daar echt veel verstand mee heeft, dan beloof ik Sander jou.

Sander Bijleveld:
[1:04:04] Ik ben daar heel graag bij. Want ik ben er wel zoeken in.

Randal Peelen:
[1:04:07] Even de kers op deze aflevering. Dan gaan we er een strik op doen en door naar de bonus. Die ga ik ook naar jou toe spelen.

Jurian Ubachs:
[1:04:14] Oh, geef me een kers.

Randal Peelen:
[1:04:14] Ik heb hem gewoon uit mijn hand. Dat is de chemie die jou en mij zo op is.

Jurian Ubachs:
[1:04:19] Ik wist niet dat jij te hoogte was voor mijn kers.

Sander Bijleveld:
[1:04:23] Pop is cherry.

Randal Peelen:
[1:04:24] Pak hem.

Jurian Ubachs:
[1:04:25] Er is no kers. We hebben het over filmpjes die zeer verwerpelijk zijn.
En ik weet niet of deze film verwerpelijk is, maar ik wil het toch even onder de aandruk brengen.

Randal Peelen:
[1:04:32] Deze brug.

Jurian Ubachs:
[1:04:33] Ja, maar het is een film en het is een gamefilm. Dus ik vind het gewoon leuk om daar even iets over te zeggen. Altijd goed.
Het heet Game On. Gaat deze week in première in de bioscopen.
Het is een film van Roy Portmans. En er spelen vooral YouTubers in.
En die volg ik dus niet heel erg.

Randal Peelen:
[1:04:46] Die acteren?

Jurian Ubachs:
[1:04:47] Gio of Gio Latoy. Ik weet niet hoe je dat uitspreekt. Zoveel weet ik van YouTubers.
En die speelt daar een hoofdrol in. Maar ook Maroane Mefta. En die kun je dan weer kennen van onder andere Mokromafia.
En er zijn nog wel wat bekende en minder bekende mensen Horace Cohen en Nienke Plas spelen er ook in Die ken ik dan weer wel, Het is een familiefilm gericht op kinderen Ik was hier even over aan het mailen met de uitgever Een Nederlandse gameschool En die zei van ja, voor jij hem gaat kijken hou je je wel even in de achterhoofd Dat het bedoeld is voor een jonger publiek, Waardoor ik hem dus nu ook niet gezien heb Want dat was voor mij het teken van Ah, maar dan hoef ik ook niet persen naar die screening volgens mij, Maar ik vind het wel leuk Het is een film over games Het gaat volgens mij over een soort van gamecompetitie dus wellicht leuk voor mensen met kinderen die van gamen houden misschien heb je een zoontje die helemaal lijp is van youtubers en youtubers in een film helemaal wil zien, dan kan je vanaf 7 februari naar de bioscoop voor Game On.

Randal Peelen:
[1:05:36] Vanaf welke leeftijd?

Jurian Ubachs:
[1:05:38] Staat er niet zo snel bij, maar als jij die afkondiging genoeg haalt, kijk of ik dat heel snel kan vinden tot.

Aflevering van Met Nerds Om Tafel


Randal Peelen:
[1:05:42] Zover deze aflevering van Met Nerds Om Tafel en Met Nerds Om Tafel is een podcast door Jurri en Uwag zijn mij, Randall Peden en onze panelladers en Esther Krabbenam, Ruurd Sanders en Sander Bijleveld al onze muziek wordt gemaakt door de mysterieuze We hadden geen gastnerd, maar we hebben wel een website.
MNOT.nl Join onze Slack. Dat kan ook via de website. Dan gingen 2300 charmante kapabelen een heel gezellige nerdje voor.

Jurian Ubachs:
[1:06:04] Zes.

Randal Peelen:
[1:06:06] Zes en ouder, ik ga hier met mijn zoontje heen. Dankjewel. Je kunt vragen stellen aan de komende gastnerds in het kanaal.
Vragen van de luisteraar. Word je nou vriend van de show? Dan krijg je toegang tot het clubhuis. Dan ga je naar vier meetups per jaar. Krijg je stickers en biervultjes door je briefbus.
Luister je zonder reclame. Eerder dan de rest. En krijg je elke week een bonus aflevering. Yay!
Voor nu hartelijk dank voor het luisteren en tot de volgende keer.