361 – Hoe jij verslaafd wordt gemaakt aan online kopen met Chantal Schinkels
Onze gastnerd Chantal Schinkels werkte jaren in de e-commerce en weet er alles van. Ze schreef Het Koopinfuus om met haar kennis van ‘the dark side’ een goed onderbouwde kritiek te geven op hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen.
Haar koopinfuus bestaat uit marketing, manipulatie en hyperpersonalisatie. We gaan in op de verschillende manieren van datahonger, hoe al onze zwaktes en denkfouten worden uitgebuit met dark patterns en hoe onze vrije wil schaakmat wordt gezet met gebruik van neurowetenschap.
En wat te denken van morele dilemma’s? Als alleen de ‘kleinere’ spelers zich netjes aan alle ethische kaders zouden houden, dan ligt het monopolie voor het oprapen voor de grotere spelers die zich daar lekker niks van aantrekken. Zij bieden gratis verzenden, gratis retourneren, achteraf betalen en lokken jou met 0,0 drempels hun ‘marketplaces’ in (waar die kleine spelers maar beter ook aan meedoen om te overleven).
Chantal schreef ook het boek “De IT girl – hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer?” en geeft in deze aflevering een update van haar kijk op vrouwen in de IT. Want de huidige manier van doen lijkt op een mislukte businesscase die de mannen tegen ons in het harnas werkt. Tijd voor een nieuwe aanpak!
Shownotes
👉 Klacht tegen advertenties voor ‘duurzame’ cruises: ‘Dat bestaat niet’
👉 Dopesick op NPO Start
👉 Zo RIJK wordt Klarna van jouw SCHULD | De waarheid over achteraf betalen (NOS Stories)
Sponsor: Zonneplan
Verdien automatisch aan netstabilisatie, gebruik zelf de allergoedkoopste stroom en verminder CO2 uitstoot van fossiele centrales. Kijk nu op zonneplan.nl/thuisbatterij.
Tijdschema
0:00:00 Reclame: ICT Group
0:00:42 Voorstellen: Chantal Schinkels
0:03:25 Cynisme en privacykwesties in e-commerce
0:11:51 Boom in e-commerce tijdens corona
0:13:36 Invloed van grote spelers in online adverteren
0:17:08 Viswinkel-anekdote en personalisatie in advertenties
0:34:00 Segmentatie en het koopinfuus
0:38:18 Bedrijfscultuur en Targets
0:42:49 Dark Patterns en Sponsors
0:50:06 De neurowetenschap achter beslissingen
0:59:04 Adverteerders vs adblockers
1:00:38 Ethics washing in e-commerce
1:12:19 Achteraf betalen en de verleiding van directe aankopen
1:18:18 Impact van diversiteit en digitalisering op de werkvloer
1:24:18 Businesscases versus maatschappelijke verantwoordelijkheid